آتش یمن در خرمن سعودی ها

آتش یمن در خرمن سعودی ها
دوشنبه 18 اسفند 1399 - 13:43

صماد 3 و ذوالفقار و بدر و قاصف یک بار دیگر اشتباهات استراتژیک عربستان را در تجاوز به یمن و محاصره ملت این کشور، به ریاض یادآوری کردند.

العالم - داغ های مجازی

کاربران یمنی و عرب در حمایت از عملیات بازدارندگی ارتش یمن، هشتگ های #عملية_توازن_الردع_السادسة و#راس_تنوره و#عزيز_يا_يمن را راه اندازی کردند.

موشک ها و پهپادهای یمن با پشت سر گذاشتن بیش از 1200 کیلومتر در عمق خاک عربستان، به رغم سامانه های دفاعی و رادارهای ساخت غرب، به هدف اصابت کرده و داغ شکست یمن را بر دل بن سلمان، ولی عهد توهم زده سعودی گذاشتند.

کاربران یمنی توییتر به رژیم آل سعود هشدار دادند که در صورت ادامه تجاوز به یمن و محاصره این کشور، نه تنها ظهران، دمام، جده، ریاض و رأس التنوره بلکه کل منطقه طعمه آتش این تجاوزات خواهد شد.

برخی کاربران دیگر نوشتند: پیروزی مظلومانی که جز خدا کسی را ندارد، حتی با دست خالی هم حتمی است. آن ها فقط باید حرکت کنند و نتیجه با خداست و ملت یمن این حقیقت را به وضوح به اثبات رساندند.

برخی دیگر گفتند: اگر عربستان تجاوزات و محاصره ملت یمن را پایان دهد و دست از آزار و اذیت همسایه ها بردارد و روابطش را با رژیم صهیونیستی قطع کند، می تواند در آرامش به سر ببرد اما در غیر این صورت، کسانی هستند که این رژیم را عبرت نسل های بعد کنند.

اعتراف شرمگینانه عربستان به عملیات بازدارندگی ارتش یمن، با واکنش گسترده کاربران یمنی توییتر مواجه شده است؛ ریاض اعلام کرده بود که موشک ها و پهپادهای یمنی به اهداف خود رسیده اند اما مدعی شده بود که در این حملات به کسی آسیبی نرسیده است. کاربران یمنی هم در پاسخ نوشتند: "تشکر .. ما هم همین را می خواستیم".

یکی از اهداف پهپادهای یمنی بندر نفتی رأس التنوره، بزرگترین بندر نفتی جهان است. این بندر در شرق عربستان واقع شده و بیش از 90 درصد صادرات نفتی عربستان از این بندر بارگیری می شود. و این نشان می دهد که این عملیات ضربه های دردناکی به آل سعود وارد کرده است.

سلاحی که یمن با آن موازنه بازدارندگی را ایجاد کرد ویژگی هایی دارد؛ این سلاح شامل پهپاد صماد 3 است. این پهپاد، تهاجمی است و برد آن به 1500 تا 1700 کیلومتر می رسد و در چندین عملیات امتحان خود را به خوبی پس داده است و در حمله به فرودگاه های عربستان و امارات مورد استفاده قرار گرفته است. سلاح دیگر، موشک بالستیک کوتاه برد بدر است که برد آن به 130 کیلومتر می رسد. سلاح دیگر، پهپاد رادارگریز قاصف کا 2 است که سامانه های دفاعی هم قادر به رهگیری آن نیستند. پهپاد قاصف K2 در ارتفاع ده متری بالای هدف منفجر می شود و موجب پراکندگی بسیار ترکش ها می شود، به شکلی که قطر طولی دایره ترکش ها به 80 متر و عرضی آن به 30 متر می رسد.

رأس التنوره یا "رحیمه" پیش از این شهری در شرق عربستان بود که از سه طرف در احاطه آبهای خلیج فارس قرار داشت. این شهر در 70 کیلومتری شهر الدمام قرار دارد و مساحت آن به 290 کیلومتر مربع می رسد.

اهمیت رأس التنوره در این است که یکی از بزرگترین پالایشگاه های نفت جهان را در خود جای داده است و دو بندرگاه برای بارگیری نفت دارد.

پربیننده ترین خبرها