محاکمه معارض سعودی در مغرب و ترس همسرش درباره قتل او توسط ریاض

محاکمه معارض سعودی در مغرب و ترس همسرش درباره قتل او توسط ریاض
سه شنبه 19 اسفند 1399 - 16:18

بازداشت یک استاد دانشگاه و معارض عربستان سعودی در مغرب به درخواست مسئولان سعودی، باعث نگرانی همسر او درباره احتمال قتل و شکنجه او توسط ریاض شده است.

العالم _ مغرب

یک دادگاه در مغرب مسئله تحویل «اسامه الحسنی» از فعالان سعودی و استاد پیشین دانشگاه «ملک عبدالعزیز» به ریاض را بررسی کرد.

پایگاه خبری «عربی-۲۱» به نقل از همسر الحسنی گزارش داد که اگر مسئولان مغرب همسرش را تحویل عربستان سعودی دهند، شکنجه یا کشته خواهد شد.

الحسنی ۲۰ بهمن ماه گدشته در شهر «طنجه» مغرب بازداشت شد. وی قصد داشت با بازگشت به مغرب، به دیدن همسر و فرزند چهار ماهه‌اش برود که در فرودگاه بازداشت شد.

همسر الحسنی گفت: «از مسئولان مغرب می‌خواهم که همسرِ بی‌گناه من را آزاد کنند.. می‌ترسم سرنوشت او نیز مانند [جمال] خاشقچی شود».

منظور همسر الحسنی، روزنامه‌نگار سعودی بود که مأموران ریاض در سال ۲۰۱۸، او را در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول به قتل رساندند.

وی با بیان اینکه دادگاه مغرب هنوز حکمی صادر نکرده است، تصریح کرد که همسرش «در هیچ فعالیت سیاسی علنی یا مخفیانه‌ای علیه عربستان شرکت نکرده است».

یک دادگاه در عربستان سعودی الحسنی را به دو سال حبس محکوم کرده بود. علت صدور این حکم نیز مشخص نیست.

یک منبع که در جلسه دادگاه تجدیدنظر رباط حضور داشت، گفت که پدر الحسنی، مغربی است و به موجب قانون این کشور، مغربی به شمار می‌رود. وی گفت که بر اساس قانون مغرب، هیچ شهروند مغربی به کشور دیگر تحویل داده نمی‌شود.

در همین ارتباط، حساب کاربری «معتقلی الرأی» که درباره بازداشتیهای حاضر در عربستان سعودی است، خبر داده بود که نگرانی‌هایی درباره انتقال اجباری الحسنی به عربستان وجود دارد.

بازداشت الحسنی که تابعیت استرالیایی نیز دارد، به درخواست ریاض صورت گرفته بود. سفارت استرالیا در رباط نیز به محض بازداشت الحسنی، به مغرب فشار وارد کرد تا او را آزاد کنند، ولی رباط به این درخواست توجهی نداشت.

به گفته این حساب کاربری، در بهترین حالت، مسئولان سعودی، الحسنی را «بازداشت کرده و اتهامات دروغینی به او نسبت خواهند داد و مدت زمان زیادی وی را زندانی خواهند کرد. این در حالی است که وی، از ان اتهامات مبراست و هیچ فعالیتی نداشته است که امنیت عربستان را تهدید کند.

فارس

پربیننده ترین خبرها