کمیته مشترک مسیحیان مارونی و حزب الله لبنان بر تشکیل سریع دولت تاکید کرد

کمیته مشترک مسیحیان مارونی و حزب الله لبنان بر تشکیل سریع دولت تاکید کرد
چهارشنبه 20 اسفند 1399 - 00:25

کمیته گفت و گوی دوجانبه میان کلیسای مسیحیان مارونی لبنان و حزب الله بر لزوم هرچه سریع تر تشکیل کابینه توانمند برای مقابله با مشکلات پیش رو و تکمیل مباحث مربوط به «بیطرفی مثبت» تاکید کرد.

العالم-لبنان

روابط رسانه ای حزب الله روز سه شنبه در بیانیه ای اعلام کرد: کمیته دو جانبه گفت و گو بین کلیسای مارونی به نمایندگی «سمیر مظلوم» و «حارس شهاب» و حزب الله به نمایندگی «محمد سعید الخنساء» و «مصطفی الحاج علی» اعضای شورای سیاسی این حرب الله طی نشستی اوضاع فاجعه بار لبنان را بررسی کردند.

شرکت کنندگان در این نشست لزوم هرچه سریع تر تشکیل دولت توانمند برای بررسی بحرانی که ملت لبنان دچار آن شده است و نیز لزوم شکوفایی اقتصادی در تمامی سطوح را مورد تاکید قرار دادند.

در این نشست همچنین موضوع بیطرفی مثبت مطرح شده از سوی «مار پطرس الراعی» (سر اسقف کلیسای مارونی) مورد بحث قرار گرفت و شرکت کنندگان در باره تکمیل این بحث در نشست های آتی توافق کردند.

شرکت کنندگان همچنین سفر پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان به عراق و دیدار تاریخی وی با آیت الله سید علی سیستانی مرجع عالیقدر شیعه و مواضع آن دو را در تشویق همزیستی مشترک بین ادیان و احترام به حقوق بشر بدون در نظر گرفتن هرگونه وابستگی را ستودند.

لبنان به دلیل وخامت اوضاع معیشتی و کاهش ارزش پول ملی، ازمدت ها پیش با اعتراضات گسترده روبه روست .
سعد الحریری نخست وزیر پیشین لبنان یک سال پس از کناره‌گیری در مهرماه سال جاری پس از رأی مثبت پارلمان، چند ماهی است که از سوی رییس جمهوری این کشور مأمور تشکیل کابینه شد، اما هنوز نتوانسته کابینه خود را تشکیل و یا حتی به پارلمان معرفی کند
کلاف سردرگم مشکلات سیاسی و اختلافات احزاب لبنانی مدت‌هاست که پیچیده شده و تاکنون با وجود رایزنی‌های داخلی نتیجه‌ای برای تشکیل دولت جدید حاصل نشده است همین امر سبب شده نگاه‌ برخی طرفها در لبنان معطوف به امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه شود تا شاید وی با ابتکار عمل راهکاری برای حل این بحران ارائه دهد.
این در حالی است که تلاش‌های قبلی مکرون پس از انفجار بیروت برای متقاعد کردن نیروهای سیاسی لبنان به تشکیل دولتی که قادر به انجام اصلاحات سیاسی و اقتصادی باشد، نتیجه بخش نبوده است.
علاوه بر دخالت فرانسه در لبنان، مشکل اساسی لبنان دخالت‌های آمریکا در امور این کشور و پیروی عربستان و برخی کشورهای اروپایی و منطقه، از سیاست واشنگتن می‌باشد، به این معنا که اگر توطئه‌ها و تحریم‌های آمریکا علیه لبنان که در مسیر تأمین منافع رژیم صهیونیستی می‌باشد، کاهش یابد، مشکلات لبنان نیز به طور خودکار کاهش خواهد یافت.
از دیگر مشکلات جدی و عمده لبنانی‌ها، دخالت کشورهایی همچون فرانسه، عربستان و آمریکا در امور داخلی و حمایت این کشورها از برخی جریان‌های فاسد داخلی لبنانی است، جریان‌هایی که بیشتر به منافع کشورهای یاد شده فکر می‌کنند تا به منافع لبنانی‌ها.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها