اموال ایران در کره جنوبی گروگان آمریکا

اموال ایران در کره جنوبی گروگان آمریکا
پنج‌شنبه 21 اسفند 1399 - 12:46

خبر: در حالی که برخی خبرها حکایت از به روز گشایش‌هایی در آزادسازی بخشی از اموال بلوکه شده ایران در کره جنوبی داشت دیروز وزیر خارجه امریکا وجود چنین خبرهایی را تکذیب کرد.

تحلیل:

- بلینکن دیروز اعلام کرد گزارش‌ها درخصوص آزاد شدن بخشی از پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی نادرست است و تا بازنگشتن ایران به توافق هسته ای خبر از رفع تحریم نیست. این نگاه وزیر خارجه آمریکا بدان معناست که پیام ایران یعنی "عمل در مقابل عمل" و رفع کل تحریم‌ها درمقابل چشم پوشی ایران از اجرای کامل "قانون اقدام راهبردی در لغو تحریم‌ها" بدرستی از جانب آمریکایی فهم و درک شده است.
- طی روزهای اخیر برخی نگاه‌ها گونه ای نرمش نسبت به اقدام متقابل و البته کامل را در داخل گزارش می‌کرد که بنظر میرسد بی نتیجه ماندن چنین نگاهی موجبات صدور چنین پیامی از ناحیه بلینکین را فراهم آورده باشد. در خبرها آمده بود که نگاه مرحله ای به موضوع هسته ای و تحریم در سطوح بالای مملکتی مردود معرفی شده است.
- چندروز پیش آمریکا اعلام داشت اماده است تا باحضور نمایندگان اروپا با ایران ملاقات کند.ازپاسخ دیپلماتیک ایران به این مساله که زمان تحقق چنین امری مناسب نیست طرف آمریکایی چنین فهم کرد که احتمالا میتوان به رویکرد آمریکا مبنی بر "صبرتوام باتشدید فشار" امیدوار بود. این درحالی است که تاکیدات بعدی مقامات ایرانی بر"عمل در مقابل عمل" و نفی تعامل باصطلاح مرحله ای وجزیی این دریافت نادرست را اصلاح کرد.
- رابرت مالی اخیرا گفته است آمریکا برای احیای توافق هسته ای هیچ عجله ای ندارد و تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران صبر خواهد کرد. این سخنان در کنار تاکیدات دیروز بلینکن درخصوص ممانعت آمریکا از آزاد سازی اموال ایرانی از یکسو و اقداماتی نظیر اضافه کردن دو ایرانی به لیست تحریم ها ازدیگر سو حکایت از ان دارد که دولت بایدن نیز همچون دولت ترامپ همچنان امیدواراست تشدید فشارهاایران را به تسلیم وادارد
- آنچه در این میان بیش از هر چیز روشن است عدم تسلیم ایران درمقابل فشارهای آمریکایی است و روشن تر از آن راه بی بازگشتی است که ایران برای احیای حق منطقی و قانونی خود در چارچوب برجام درپیش گرفته است. اخیرا رهبری ایران اعلام کرد میزان غنی سازی اورانیوم رافقط نیاز کشورونه هیچ چیز دیگری تعیین میکند.ایشان همچنین ازنیازهای پیشرفته ایران به غنی سازی 60درصدی برای استفاده درپیشرانهای هسته ای سخن گفتند

علی محمد صالحی

پربیننده ترین خبرها