آنکارا: تماس‌های دیپلماتیک خود را با مصر آغاز کردیم

آنکارا: تماس‌های دیپلماتیک خود را با مصر آغاز کردیم
جمعه 22 اسفند 1399 - 12:56

وزیر امور خارجه ترکیه ضمن اشاره به تمایل این کشور برای بهبود روابط با ریاض، اعلام کرد که آنکارا تماس‌های دیپلماتیک خود را با مصر آغاز کرده است.

العالم - ترکیه

«مولود چاووش اوغلو‌» وزیر امور خارجه ترکیه، امروز (جمعه)، در اظهاراتی که از تلویزیون ترکیه پخش شد، از سر گرفته شدن ارتباطات دیپلماتیک میان آنکارا و قاهره خبر داد.

به گزارش شبکه «تی آر تی»، وزیر امور خارجه ترکیه در ابتدای اظهارات خود گفت: «مانعی برای عدم بهبود روابط با عربستان سعودی وجود ندارد. اگر عربستان سعودی گام‌های مثبتی بردارد، ما هم اقدام مشابهی انجام می‌دهیم. همین مسئله در ارتباط با امارات نیز صدق می‌کند».

وی در بخش دیگری از اظهاراتش همچنین گفت: «شاهد پیام‌های مثبت بسیاری از جانب امارات و کاهش موج منفی سازماندهی شده علیه ترکیه هستیم».

مولود چاووش اوغلو در ادامه گفت: «نشست استانبول درباره افغانستان مکمل نشست دوحه است. ترکیه مورد اعتماد طرف‌های افغانستانی است و پیشتر، جنبش طالبان و دولت [افغانستان] از ما خواسته بودند که نشست میان آنها را میزبانی کنیم».

طبق گزارش تی آر تی، وزیر خارجه ترکیه همچنین از قصد آنکارا برای تعیین یک نماینده ویژه در امور افغانستان به منظور پیشبرد روند صلح در این کشور خبر داده است.

چاووش اوغلو در این خصوص گفت: «برای برگزاری یک نشست در استانبول در ماه آوریل آینده درباره روند صلح در افغانستان برنامه ریزی می‌کنیم».

وی در بخش دیگری از سخنانش به روابط با مصر اشاره کرد و ضمن بیان اینکه آنکارا و قاهره در سطح وزارت خارجه و اطلاعات ارتباط دارند، گفت:‌ «ارتباطات میان ترکیه و مصر بدون پیش‌شرط از جانب دو طرف آغاز شده است. ما تماس‌های خود با مصر را در سطح دیپلماتیک آغاز کرده‌ایم».

ترکیه پس از کودتای ارتش مصر به فرماندهی «عبدالفتاح السیسی»، فرمانده وقت ارتش و رئیس جمهور فعلی علیه دولت «محمد مرسی»، اولین رئیس جمهور منتخب این کشور بعد از انقلاب ۲۰۱۱ و فوت مشکوک او در زندان که ترکیه از ین حادثه، به «شهادت مرسی» تعبیر کرد، روابط خود با قاهره را قطع و وارد تنش با مصر شد.

وزیر امور خارجه ترکیه همچنین گفت:‌ «اتحادیه اروپا یکی از طرف‌های گفت‌و‌گوهای قبرس نیست و نباید باشد».

او ادامه داد: «برای سفر به سومالی برنامه ریزی می‌کنیم تا بر حمایت خود از توافق بر سر انتخابات تأکید کنیم».

چاووش اوغلو همچنین خبر داد که همتای چینی او در تاریخ بیست و پنجم ماه مارس جاری به ترکیه سفر خواهد کرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها