بالاخره ترکیه و قطر به جبهه سوریه پیوستند

بالاخره ترکیه و قطر به جبهه سوریه پیوستند
جمعه 22 اسفند 1399 - 13:40

وزرای خارجه روسیه، قطر و ترکیه نشست سه جانبه در دوحه به این نتیجه رسیدند که بحران سوریه راه حل نظامی ندارد؛ آنها بر ضرورت مقابله با تروریسم و کمک به ملت سوریه و حمایت از روند سیاسی بر اساس قطعنامه های بین المللی – که هیچ منافاتی با دیگر توافق های آستانه ندارد – تأکید کردند.

العالم - در گوشی

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و محمد بن عبد الرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر و مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در نشستی در دوحه، به بررسی راه های همکاری و مشارکت در حل بحران سوریه و پایان دادن به رنج و مشکلات ملت سوریه پرداخته و بر پایبندی خود به حمایت از حاکمیت و استقلال و تمامیت ارضی سوریه – به موجب منشور سازمان ملل - تأکید کردند. آنها توافق کردند که راه حل نظامی ده ساله نتوانسته است کمکی به حل بحران سوریه کند.

روند جدید حمایت از راه حل سیاسی بحران در سوریه با مشارکت قطر و پشتیبانی مسکو آغاز شده است. لاوروف بر توافق سه کشور یادشده بر وحدت و تمامیت ارضی و حاکمیت سوریه و توافق درباره مبارزه با تروریسم و هر گونه اقدام علیه وحدت سوریه تأکید کرد.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز بر اهمیت این نشست سه جانبه تأکید و خاطرنشان کرد که رایزنی های این سه کشور به طور دوره ای ادامه خواهد یافت.

این روند جدید که با مشارکت سه کشور یادشده آغاز شده است هیچ تضادی با سلسله نشست های قبلی از جمله آستانه ندارد و هر سه وزیر خارجه پس از رایزنی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک تأکید کردند که این روند جدید، منحصرا به مسائل انسانی می پردازد و به موازات نشست های استانه دنبال می شود و هر سه کشور بر احترام به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی سوریه بر اساس منشور سازمان ملل تأکید کرده اند.

آنها همچنین تأکید کرده اند که راه حل نظامی هیچ تأثیر مثبتی بر حل بحران سوریه ندارد؛ آنها تصریح کرده اند فرآیند سیاسی را زیر نظر سازمان ملل پیش می برند همچنین بر آمادگی خود برای مشارکت در فعالیت های کمیته قانون اساسی تأکید کرده و گفتند که از تلاش های پدرسون، نماینده ویژه سازمان ملل در سوریه حمایت می کنند. این سه کشور همچنین درباره انتصاب نماینده های ویژه ای از سوی خود برای هماهنگی تلاش های صورت گرفته برای برگزاری نشست هایی در سطح وزرا به دوره دوره ای توافق کردند.

در این نشست قطر، بازگشت سوریه به اتحادیه عرب را منوط به برطرف شدن علل و اسباب لغو عضویت این کشور دانست.

غسان یوسف، تحلیلگر سیاسی، معتقد است که موضع عربستان در قبال دمشق و تأکید آن بر ضرورت بازگشت این کشور به اتحادیه عرب را بر مواضع دیگر کشورهای عرب هم تأثیر خواهد گذاشت و دمشق از این اقدام استقبال کرده و پاسخ مثبت خواهد داد.

یوسف خاطرنشان کرد که مواضع هماهنگ بین امارات و عربستان درباره ضرورت بازگشت سوریه به محیط عربی و منطقه ای، آغازگر دوره جدیدی در روابط بین سوریه و کشورهای حاشیه خلیج فارس خواهد بود و رفته رفته به بقیه کشورها هم سرایت می کند.

وی افزود که کشورهای عربی متحد آمریکا چنانچه توقف قانون سزار و گفتگو با سوریه را به نفع خود بدانند، این موضوع می تواند تأثیر مثبتی بر روابط بین سوریه و آمریکا داشته باشد.

در پایان باید گفت که این نشست در چارچوب اقدامات روسیه و ایران برای کسب هم پیمانان جدید برای دمشق صورت گرفته است. حتی اگر این همپیمانان جدید در مقطعی از زمان به سوریه ضربه زده و باعث تشدید بحران آنها شده باشند و مداخله های آنها هزینه های گزافی بر سوریه تحمیل کرده باشد.

پربیننده ترین خبرها