رسوایی رسانه های صهیونیستی؛ زرنگی "آمان" یا درایت سید حسن نصر الله؟

رسوایی رسانه های صهیونیستی؛ زرنگی
شنبه 23 اسفند 1399 - 11:29

چند روز پیش رسانه های رژیم صهیونیستی مدعی شدند که اطلاعات طبقه بندی شده درباره سید حسن نصر الله دبیرکل حزب الله لبنان را – که "آمان"، شاخه جاسوسی نظامی این رژیم به دست آورده است – به زودی منتشر می کنند. دیروز (جمعه) این گزارش با عنوان "پرونده سری نصرالله در آمان" درحالی منتشر شد که برای این رسانه ها رسوایی به بار آورد.

العالم - لبنان

روزنامه الاخبار باانتشار گزارشی در این باره خاطرنشان کرده، با اینکه چکیده ای که از این گزارش در روزهای گذشته به بیرون درز کرده است، عناوین فریبنده ای داشت اما متن کامل آن، به قدری شوک آور بود که بیشتر در خور مطالبی بود که در سایت "دبکا" و به قلم سردبیر بی اعتبار آن یعنی جورا شامیس منتشر می شوند، نه یک روزنامه با اعتبار ژورنالیسی مثل یدیعوت احرونوت و به قلم دو نویسنده معروف آن مثل یوسی یهوشع و رووین وایس.

بد نیست اینجا به نکاتی اشاره کنیم؛ اول اینکه این گزارش بر پایه مصاحبه با تعدادی از کارکنان "آمان"، بزرگترین و پرهزینه ترین دستگاه جاسوسی نظامی رژیم صهیونیستی تهیه شده اند. کار این دستگاه، جمع آوری و تحلیل اطلاعات نظامی از منابع مختلف و شناسایی زودهنگام سیگنال ها و تحرکات نظامی در جبهه مقابل است. این دستگاه باید نتیجه مطالعات تجسسی و استراتژیک خود از جبهه مقابل را در اختیار سیاستگذاران و مقامات این رژیم قرار دهد.

در واقع حرکت روزنامه نگارانی که این گزارش را منتشر کرده اند، عجیب است. آنها پیش از انتشار گزارش می بایست اطمینان حاصل می کردند که با تحلیلگران و افسران تجسس ماهر و حرفه ای سر و کار دارند یا یک گروه آماتور که فقط دنبال جنجال رسانه ای هستند. جایی که پیوسته تکرار می شود که "اسرائیل" در کانون حادثه و در متن جنگی شدید و بنیان کن است و روزنامه ها باید این موضوع را درک کنند؛ در چنین وضعیتی سازمان جاسوسی هیچگاه اطلاعات ارزشمند خود بدون تضمین نتایجی با اهمیت و ارزش برابر، افشا نمی کند. این حقیقت را در گزارشی که آمان در اختیار روزنامه ها قرار داد، می توان درک کرد، "این گزارش هیچ گونه اطلاعات با ارزش تجسسی نداشت"و "آمان" هیچ اطلاعات با ارزشی را در اختیار رسانه ها قرار نداده است.

این دو روزنامه نگار در واقع با انتشار این گزارش در تله "آمان"، بزرگترین و پرهزینه ترین دستگاه جاسوسی نظامی رژیم صهیونیستی افتادند. در اینجا نکته اصلی، کنش و واکنش نامناسب روزنامه ها و دستگاه های نظامی و اطلاعاتی در رژیم صهیونیستی ناشی از "ناتوانی" یا حتی "عقده روانی" است که خود، حاصل ناتوانی این رژیم در برآورد قدرت نظامی مقاومت یا حتی برآورد جایگاه سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان، در ضمیر خودآگاه شهرک نشینان و صهیونیست هاست و به نظر می رسد که بیم و هراس موجود در میان شهروندان این رژیم، سران آن را وادار کرده است که دست به دامان سازمان جاسوسی این رژیم شوند.

نمونه ای از اطلاعات درج شده در این گزارش را در اینجا ذکر می کنیم:

"سید حسن نصر الله دبیرحل حزب الله لبنان، زیر زمین زندگی نمی کند، او سفرهای داخلی و خارجی خود را انجام می دهد و در خیابان ها و کوچه ها قدم می زند. و برای هر کاری یک تیم متخصص دارد. برنامه کاری خود را دنبال می کند و یک زندگی عادی دارد".

رونامه الاخبار با انتشار این گزارش که حاکی از تحقیر رسانه های صهیونیستی است، خاطرنشان کرده، که گزارش جدید منتشر شده از سوی یدیعوت احرونوت در باره دبیرکل حزب الله لبنان، حاصل گفتگو با 15 افسر و متخصصی که شبانه روز سرگرم جمع آوری اطلاعات درباره دبیرکل حزب الله لبنان و خانواده و تعاملات او هستند، مشتی اطلاعات ابتدایی و فاقد ارزش است که در روزنامه ها و رسانه ها عربی به وفور یافت می شود.

پربیننده ترین خبرها