دولت بایدن برای تماس با پیونگ‌یانگ، با سئول هماهنگ شده بود

دولت بایدن برای تماس با پیونگ‌یانگ، با سئول هماهنگ شده بود
دوشنبه 25 اسفند 1399 - 14:06

وزارت اتحاد کره جنوبی می‌گوید دولت جدید آمریکا پیش از آنکه تلاش‌ها برای برقراری ارتباط با کره شمالی را آغاز کند، با سئول هماهنگی‌های لازم را انجام داده بود.

العالم -آمریکا

بعد از انتشار گزارشی مبنی بر تلاش دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا برای انجام تماس‌های دیپلماتیک با کره شمالی، اکنون گفته می‌شود این اقدامات در هماهنگی با کره جنوبی بوده است.

«لی جونگ‌جو»، سخنگوی وزارت اتحاد کره جنوبی امروز (دوشنبه) گفت دولت بایدن پیش از تلاش برای برقراری ارتباط با پیونگ‌یانگ، هماهنگی‌های لازم را با سئول انجام داده است.

خبرگزاری «رویترز»، بامداد یکشنبه به نقل از یک مقام ارشد دولت آمریکا گزارش داد، واشنگتن از نیمه ماه فوریه در تلاش برای تماس با کره شمالی بوده اما این کشور هنوز به آنها پاسخی نداده است .

به نوشته خبرگزاری «یونهاپ»، لی در نشست خبری روزانه با اشاره به هماهنگی آمریکا با کره جنوبی درخصوص پیونگ‌یانگ، توضیح داد: «کره جنوبی و ایالات متحده، مباحثات و همکاری‌های نزدیک را در جریان کلی روند سیاست آمریکا درخصوص کره شمالی، حفظ کرده‌اند».

بر اساس این گزارش، وی همچنین افزود که مسئولان وزارت خارجه آمریکا مشورت‌هایی را از کره جنوبی درخصوص نحوه ارتباط گرفتن با پیونگ‌یانگ دریافت کرده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه کره جنوبی اظهار داشت:‌«تا جایی که می‌دانم، دولت ما فرصت‌های متعددی برای ابراز نظرات و دیدگاه‌های خود به [آمریکا] درخصوص کره شمالی دارد».

رویترز گزارش داده بود که عدم موفقیت دولت جدید واشنگتن برای تماس با پیونگ‌یانگ، بُعد جدیدی نیز به سفر وزرای خارجه و دفاع آمریکا در هفته آینده به کره جنوبی و ژاپن نیز می‌بخشد.

یک مقام ارشد دولت بایدن - که خواست نامش فاش نشود - در گفت‌وگو با رویترز جزئیات زیادی از تلاش‌های دیپلماتیک آمریکا برای ارتباط با کره شمالی افشا نکرد اما توضیح داد که از طریق کانال‌های متعددی از نیمه ماه فوریه سعی در برقراری تماس با پیونگ‌یانگ شده بود.

چند روز قبل نیز «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی با همتای خود در کره جنوبی، بر تعهد آمریکا برای پاکسازی شبه‌جزیره کره از تسلیحات اتمی، علی‌رغم بن‌بست مذاکرات با کره شمالی، تاکید کرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها