ترکیه افتتاح سفارتخانه کوزوو در قدس اشغالی را محکوم کرد

ترکیه افتتاح سفارتخانه کوزوو در قدس اشغالی را محکوم کرد
دوشنبه 25 اسفند 1399 - 15:04

وزارت خارجه ترکیه با محکوم کردن تصمیم دولت کوزوو برای افتتاح سفارتخانه در قدس اشغالی، گفت این اقدام شانس اجرایی شدن راهکار دو دولتی را تضعیف می‌کند.

العالم - ترکیه

افتتاح سفارتخانه کوزوو در قدس اشغالی بعد از برقراری روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی، با واکنش منفی دولت ترکیه مواجه شد.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، وزارت خارجه ترکیه شامگاه یکشنبه تصمیم کوزوو برای افتتاح سفارتخانه در قدس اشغالی را محکوم کرده و آن را ناقض قوانین بین‌المللی دانست.

این وزارتخانه با صدور بیانیه‌ای، ضمن «تأسف‌بار» توصیف کردن این اقدام سران کشوری که خود سال‌ها برای استقلال پیدا کردن زجر کشیده بودند، تاکید کرد این تصمیم مصیبت‌های مردم فلسطین را نادیده می‌گیرد.

آنکارا ضمن اشاره به اینکه مردم فلسطین دهه‌هاست که تحت اشغالگری رژیم صهیونیستی زندگی کرده و حقوق انسانی آنها به‌شدت نقض شده، افزود: «سران کوزوو با این اقدام، مفاد موجود در فرایند صلح را نقض کردند که شامل قطعنامه‌های سازمان ملل مرتبط با وضعیت اورشلیم (قدس اشغالی) می‌شود».

بر اساس این گزارش، وزارت خارجه ترکیه با درخواست از کوزوو برای لغو کردن این «گام غیرقانونی و غیرمسئولانه»، تاکید کرد: «این اقدام به چشم‌انداز راهکار دو دولتی و امید به استقرار صلح در منطقه آسیب زد».

در تاریخ سیزدهم بهمن، طی مراسم مجازی با حضور «گابی اشکنازی» وزیر خارجه رژیم اسرائیل و «ملیزا استوبلا» وزیر خارجه کوزوو، برقراری روابط دیپلماتیک دوجانبه اعلام شد.

این در حالی است که قطعنامه ۴۷۸ سازمان ملل هرگونه ایجاد مراکز دیپلماسی در قدس اشغالی را غیرقانونی و ممنوع می‌داند و مخالف هرگونه اقدامی است که وضعیت قانونی موجود در این شهر فلسطینی را تغییر دهد.

دبیرکل اتحادیه عرب نیز اقدام کوزوو در به رسمیت شناختن قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و افتتاح سفارتخانه در این شهر را قویاََ محکوم کرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها