لایحه افزایش قدرت پلیس برای سرکوب اعتراضات به پارلمان انگلیس ارائه شد

لایحه افزایش قدرت پلیس برای سرکوب اعتراضات به پارلمان انگلیس ارائه شد
دوشنبه 25 اسفند 1399 - 15:05

حزب محافظه‌کار انگلیس لایحه‌ای برای افزایش قدرت و اختیارات پلیس برای مقابله با اعتراضات در این کشور را به پارلمان ارایه داد.

العالم - اروپا

این لایحه با هدف افزایش قدرت و اختیارات پلیس در سرکوب اعتراضات شهروندان انگلیسی در پارلمان این کشور مطرح شده است.

به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، از سال ۲۰۱۹ و پس از اعتراضات گسترده محیط زیستی «قیام علیه انقراض»، دولت محافظه‌کار انگلیس با مطرح کردن شعار «حمایت از پلیس»، افزایش قدرت پلیس در برابر اعتراضات را وعده داد.

لایحه «پلیس، جرائم، محکومیت و دادگاه‌ها» معروف به لایحه «نظم و قانون»، همه ساله در پارلمان انگلیس ارائه می‌شود اما امسال با توجه به قتل یک زن جوان توسط مأمور پلیس این کشور، بر حساسیت آن افزوده شده است.

به عقیده نمایندگان حزب کارگر، لایحه جدیدی که قرار است روزهای دوشنبه و سه‌شنبه این هفته در پارلمان مطرح شود، تلاش برای مقابله با حق شهروندان برای اعتراض است.

این لایحه در حالی مطرح شده است که به نظر می‌رسد در قانون‌گذاری جدید مربوط به اقدامات لازم برای مقابله با ویروس کرونا نیز برگزاری هرگونه تجمع اعتراضی، به طور کامل ممنوع اعلام شده است.

در این لایحه جنجالی، دولت انگلیس به‌دنبال «تقویت قدرت پلیس برای مقابله با اعتراضات غیر خشونت‌آمیزی است که تأثیر مخرب قابل توجهی بر جامعه یا دسترسی به پارلمان ایجاد کند».

با این حال عباراتی که بیش از هر چیز توجه منتقدان را جلب کرده است، جرم‌انگاری «ایجاد سر و صدا» و ایجاد «مزاحمت‌های جدی» است. در این لایحه برای ایجاد مزاحمت از طریق سر و صدا، تا ده سال حبس در نظر گرفته شده است.

یکی دیگر از تدابیر اندیشیده شده در این لایحه، اعطای قدرت برچیدن «کمپ‌زنی‌های اعتراضی» به نیروهای پلیس است که به چادر زدن معترضان در برابر پارلمان و مسدود کردن مسیرهای منتهی به آن در اعتراضات سال‌های گذشته اشاره دارد.

پلیس لندن روز شنبه با معترضان و شهروندانی که در اعتراض به کشته شدن یک زن ۳۳ ساله تجمع کرده بودند، درگیر شد. این تجمعات ساعاتی بعد از آن برگزار شد که مأمور پلیسی که به قتل وی متهم است در دادگاه حاضر شد.

ناپدید شدن «سارا اورارد» در غروب روز سوم مارس (۱۳ اسفند) هنگامی که پیاده به سمت خانه می‌رفت، موجی از گزارشات درباره خطراتی که زنان را هنگام شب در خیابان‌ها تهدید می‌کند و ناباوری از ناکامی پلیس در رسیدگی به این معضل را به همراه داشته است.

شاهدان عینی به خبرگزاری رویترز گفتند که شاهد کشیده شدن چند زن روی زمین به دست پلیس بودند. پلیس لندن اعلام کرد چهار نفر به دلیل نقض نظم عمومی و تخطی از مقررات حفاظت بهداشتی بازداشت شدند.

«پریتی پتل» وزیر کشور انگلیس و از حامیان لایحه افزایش اختیارات پلیس، پیش‌تر با انتقاد از اعتراضات ضد نژادپرستی «جان سیاه‌پوستان اهمیت» دارد گفته بود این اعتراضات از ابتدا دچار انحراف بود.

پتل در مصاحبه‌ای، این اعتراضات که از آمریکا شروع شده و به انگلیس و دیگر کشورها نیز سرایت کرد، «وحشتناک» توصیف کرد و گفت حرکت زانو زدن نمادین در اعتراض به نژادپرستی را هرگز انجام نخواهد داد.

علاوه بر این، اعتراضات ماه‌های اخیر علیه محدودیت‌های قرنطینه جهت مقابله با همه‌گیری ویروس «کووید-۱۹» در انگلیس بارها با دخالت پلیس به خشونت کشیده شده است و ده‌ها نفر در این تجمعات بازداشت شده‌اند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها