تخت روانچی: آمریکا باید از سوریه خارج شود

تخت روانچی: آمریکا باید از سوریه خارج شود
دوشنبه 25 اسفند 1399 - 21:48

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد تنها راه حل درگیری سوریه را، روش مسالمت‌آمیز در انطباق با حقوق بین‌الملل دانست و گفت نیروهای آمریکا که بخشی از سوریه را اشغال کرده‌اند باید از آن خارج شوند.

العالم - ایران/سیاسی

مجید تخت روانچی روز دوشنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع سوریه برگزار شد، افزود: این بحران نمی‌تواند بدون تضمین حاکمیت کامل، وحدت و تمامیت ارضی سوریه پایان یابد.

وی ادامه داد: نه مردم سوریه ادامه اشغال خاک خود یا نقض حاکمیت کشوشان را می‌پذیرند و نه جامعه بین‌المللی باید این را قبول کند، چرا که این امر در تعارض با اصول بنیادین حقوق بین الملل است.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد خواستار "خروج فوری تمام نیروهای خارجی شد که بدون اجازه دمشق در سوریه حضور دارند بویژه نیروهای آمریکایی که بخش‌هایی از خاک سوریه را در اشغال خود دارند".

تخت‌روانچی همچنین حمله غیرقانونی اوایل اسفند آمریکا در مرز سوریه و عراق را محکوم کرد و گفت اینگونه اقدمات غیرقانونی وضعیت پرتنش منطقه را وخیم‌تر می‌سازد و باید متوقف شود.

وی حملات غیرقانونی اسرائیل به سوریه را نیز محکوم کرد و افزود جامعه جهانی باید رژیم اسرائیل را به پایان دادن به ماجراجوئی نظامی‌اش وادار سازد.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد: بحران سوریه راه حل نظامی ندارد و تنها روش پایان آن، حل مسالمت‌آمیز این بحران در انطباق کامل با حقوق بین‌الملل و بویژه اصول مصرح در منشور سازمان ملل است.

تخت روانچی یادآور شد: در ۱۰ سال گذشته، مردم سوریه رنج زیادی متحمل شدند و بحران این کشور نیز پیامدهای نامطلوبی بر صلح، امنیت و ثبات کل منطقه داشته است.

وی با بیان اینکه این وضعیت نمی‌تواند همچنان ادامه یابد، افزود: در دهمین سال آغاز این بحران، باید تلاش‌ها برای پایان دادن به آن مضاعف گردد و در این راستا، تعدادی از اصول کلیدی باید بطور کامل، مؤثر و با حسن نیت توسط همه رعایت شود.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها