سقطری یمن را از چنگ اشغالگران اماراتی نجات دهید

سقطری یمن را از چنگ اشغالگران اماراتی نجات دهید
چهارشنبه 27 اسفند 1399 - 09:18

جزیره سقطری یمن به سبب اشغال آن توسط اماراتی‌ها در معرض هجوم امنیتی، اقتصادی و اجتماعی پی در پی و خطرناکی قرار گرفته حملات ضد بشری که ابعاد و پیامدهای زیادی برای مردم این منطقه به همراه داشته است.

العالم ـ درگوشی

مردم این جزیره در شبکه های اجتماعی و بویژه در تویتر از جامعه جهانی خواسته اند تا آنها را از دست اشغالگران اماراتی نجات هند. اماراتی ها این منطقه را به محلی برای جاسوسی اسراییلی ها نیز تبدیل کرده اند؛ اماراتی ها برای فراهم کردن شرایط و اوضاع برای ورود افسران اسراییلی به این جزیره راهبردی که مشرف بر گذرگاه های تجاری جهان است، تلاش بسیار کرده اند.

فرزندان زاید همچنین این منطقه را به یک منطقه ای آزاد تبدیل کرده اند که تمام ساکنان کره زمین می توانند در آن حضور داشته باشند بجز یمنی ها که می بایست برای ورود به این جزیره ویزایی از دفتر "خلفان المزروعی" در ابوظبی دریافت کنند.

توقف پروازها و انزوای اهالی جزیره سقطری

امارات در طول دوران اشغال جزیره که طبق سازمان یونسکو مشتمل بر 733 نوع از ماهی های ساحلی و منبع درآمد ساکنان این منطقه است، به قطع ترافیک هوایی میان سقطری و دیگر استانهای یمنی اقدام کرد و فقط هواپیماهای نظامی اماراتی به آن منطقه پرواز می کنند.

امارات در این جزیره با تمام آنچه که یمنی است به مبارزه برخاسته است. رسانه های اماراتی را به جای رسانه های یمنی گسترش داده و همچنین کد شماره گیری بین المللی یمن را لغو و کد امارات را جایگزین آن کرده است. شیوه آموزشی یمن را نیز از میان برداشته و شیوه و برنامه هایی که هویت اماراتی را تحکیم می بخشند، جایگزین کرده است.

تجاوزات نظامی پی در پی

در گزارشی که اخیرا توسط مرکز مطالعات "هنا عدن" تحت عنوان "سقطری را نجات دهید"، منتشر شده، به تجاوزات اماراتی ها اعم از اقدامات نظامی و قاچاق سلاح اشاره شده است.

این گزارش تجاوزات اماراتی ها در جزیره راهبردی سقطری را رصد کرده است. از جمله این تجاوزات دخالت اشغالگران اماراتی در امور داخلی این جزیره است. ابوظبی خواست و اراده خود را بر این منطقه تحمیل می کند تا بتواند منابع و ثروت های آن را غارت کند.

از جمله تجاوزات اشغالگران اماراتی آن است که تابعیت را به کسانی می دهد که اشغالگری و سلطه گری امارات را بپذیرند؛ با این وجود امارات از سلب هویت یمنی عاجز است؛ زیرا یمنی ها به امارات به عنوان یک اشغالگر و یک دشمن می نگرند.

آموزش‌های جدید و هلی‌برن

در گزارش مذکور آمده است که نیروهای شورای انتقالیِ تحت حمایت امارات رزمایش‌ نظامی دو روزه در جزیره سقطری انجام دادند و در دوم ماه مارس هواپیماهای اماراتی در جزایر غیرمسکونی واقع در استان "ارخبیل سقطری" فرود آمدند و این جزایر شاهد پرواز گسترده هواپیماهای اماراتی بود و بالگردها در آسمان این استان و شماری از جزایر از جمله جزیره غیرقابل سکونت "درسة" به پرواز درآمدند.

ماهیگیران از فرود بالگردهای اماراتی در مناطقی در جزایر نزدیک به سقطری خبر دادند و اهالی این منطقه نیز اعلام کردند که هواپیماهای متعلق به شرکت‌های هوایی امارات پروازهایی را به این جزیره انجام داده‌اند. در حالی‌که پروازها در فرودگاه "الریان" در حضرموت همچنان معلق است و این فرودگاه به شرکت‌های هواپیمایی محلی اجازه نقل و انتقال بیماران و دانشجویان را میان سقطری و دیگر استان‌ها نمی‌دهد.

منابع مذکور خاطرنشان کردند، امارات به نقض حاکمیت ملی یمن ادامه می‌دهد؛ زیرا همزمان با شدت گرفتن مداخله‌های امارات از ماه مارس، فرماندهان نظامی و خارجی طرفدار آن وارد استان سقطری شده‌اند. ماهیگیران اهل سقطری ضمن محکوم کردن این تحرکات امارات، از مداخله‌های مستمر ابوظبی در جزیره (درسه) از توابع استان ارخبیل سقطری ابراز نگرانی کرده‌اند.

در هشتم ماه مارس، امارات متحده عربی یک هلی‌برن نظامی انجام داد و "احمد عیسی" مدیر امنیتی سابق سقطری را مسئول نظارت بر طرح ثبت‌نام 500 تن از عناصر شورای انتقالی کرد تا این افراد از طریق هواپیماهای اماراتی از این استان به ابوظبی منتقل شوند. در 25 فوریه گذشته نیز "رمزی محروس" استاندار سقطری در بیانیه‌ای اعلام کرد: "یک کشتی اماراتی خودروهای زرهی را در بندر الأرخبیل تخلیه کرد که این اقدام در واقع به چالش کشیدن صریح دولت منصور هادی و مقام‌های محلی و تلاشی آشکار برای سنگ‌اندازی در اجرای توافق ریاض تلقی می‌شود." وی افزود: "امارات همچنان به حمایت از گروه‌های مسلح و شبه‌نظامیان شورای انتقالی و نیز تشویق به ایجاد هرج و مرج در الأرخبیل ادامه می‌دهد."

اقدامات مخرب و مداخله‌جویانه امارات در این حد متوقف نشده بلکه این کشور طبق اظهارات استاندار سقطری، در 26 فوریه مراکز اطلاعاتی را در اطراف این جزیره با حضور افسران و فرماندهان دستگاه امنیتی اماراتی که در موسسه "خلیفه" و هلال احمر مشغول فعالیت هستند، احداث کرد.

امارات و مزدوران آن همچنان در حال استقرار شبه‌نظامیان و خودروهای زرهی در سقطری، که مهم‌ترین جزیره یمن و نیز یکی از مهم‌ترین جزایر استراتژیک در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی محسوب می‌شود، می باشند.

پیش از این "ریاض سلیمان" مدیر برکنار شده بندر سقطری فاش کرد که امارات یک کشتی حامل خودروها و تجهیزان نظامی را در این بندر تحلیه کرد. او در نامه‌ای به استاندار سقطری تأکید کرد، کشتی( تکریم) وابسته به نهاد موسوم به انسان‌دوستانه "خلیفه" امارات در حال تخلیه تجهیزات و خودروهای نظامی در بندر سقطری است.

سخن گفتن درباره اشغالگری امارات در جزیره استراتژیک سقطری یمن به معنای چشم بستن بر روی بقیه اشغالگری‌ها و سایر اشغالگران در سرتاسر یمن، از جمله اشغالگری های سعودی، نیست و ما امروز شاهد خیزش مردمی و مخالفت آنها با نقض گسترده حاکمیت کشورشان توسط رژیم سعودی و مزدورانش در عدن هستیم. لذا، افسران سعودی و نخست‌وزیر دولت مستعفی و نامشروعِ منصور هادی، به دنبال گسترش اعتراضات مردمی و از ترس اسیر شدن به دست مبارزان یمنی که در حال مقابله با طرح‌ها و توطئه‌های آمریکایی و اسرائیلی هستند، از کاخ "معاشیق" در عدن فرار کردند.

ابو ایمان

پربیننده ترین خبرها