امکان بازگشت آمریکا به توافق هسته ای چقدر است؟

امکان بازگشت آمریکا به توافق هسته ای چقدر است؟
پنج‌شنبه 28 اسفند 1399 - 21:08

دولت جو بایدن به تلاش برای بازگشت به برجام که ترامپ از آن خارج شده بود و وادار کردن ایران به امتیازدهی در این زمینه ادامه می دهد اما تهران بر مواضع، اصول و شروط درباره این موضوع اصرار دارد.

العالم – نظرکده

برخی از کارشناسان معتقدند که آمریکا وقتی از برجام خارج شد از یک توافق دو جانبه خارج نشد که بخواهد هر زمان خواست به آن بازگردد چرا که این توافق، توافقی بین المللی و تایید شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد است، به همین دلیل و بر اساس یکی از بندهای برجام، طرف مقابل در صورت نقض توافق از سوی هر یک از اطراف، می تواند به تعهداتش عمل نکند، چرا که نمی شود یک طرف از توافقی گروهی خارج شود آن وقت از دیگران بخواهد به آن متعهد باشند.

علاوه بر آنکه ایران از زمان خروج آمریکا از برجام، در معرض سیاست فشار حداکثری واشنگتن قرار دارد تا به اصطلاح مجبور به بازگشت به مذاکرات جدید درباره این توافق شود، اما ایران به جای تسلیم شدن، تعهداتش نسبت به برجام را کاهش داد تا جایی که آمریکا در برابر تهران به زانو درآمد.

به گفته این کارشناسان، آمریکا به خوبی از موضع جمهوری اسلامی ایران که توسط مقام معظم رهبری بیان شده، مطلع است، به ویژه که ایشان فرمودند این ایران است که اقدام به راستی آزمایی طرف مقابل در زمینه برجام می کند و بر همان اساس، به تعهداتش عمل می کند.

عده ای دیگر از کارشناسان نیز افزودند که در این میان هشدار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره افزایش سطح غنی سازی اورانیوم توسط ایران در واقع نوعی اقدام تحریک آمیز علیه تهران است.

آنان یادآور شدند که آمریکا نیز می داند که ایران هرگز موضعش را تغییر نمی دهد و در صورت رفع نشدن تحریمها، به آژانس اجازه مشاهده دوربینهای موجود در مراکز هسته ای اش را نمی دهد.

به گفته این کارشناسان، ایران موضعی قاطع در این زمینه اتخاذ کرده که به همین دلیل طرفهای مقابل اعم از اروپا و آمریکا برای اعتماد سازی با ایران، پشت میز مذاکره با ایران خواهند نشست.

شماری نیز خاطر نشان کردند که آمریکا می کوشد پس از ترامپ، به صحنه بین المللی بازگردد و در این زمینه با بمباران برخی مواضع در سوریه کوشید به مسکو و تهران که دارای همگرایی سیاسی با یکدیگر هستند، پیام دهد که آماده است در ازای عدم بمباران سوریه، به میز مذاکره با ایران بازگردد.

آنان گفتند که بایدن همان راه ترامپ را اما به شکلی دیگر ادامه می دهد و به جای اجرای تعهداتش به برجام، خواستار گفت وگو درباره آن است و آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا، نیز به جای اعتراف به عهد شکنی کشورش، می کوشد وانمود کند که گذشت زمان در زمینه برجام برای واشنگتن مهم نیست اما رافائل گروسی مدیر آژانس بین المللی انرژی اتمی، به آمریکا و اروپا هشدار داد که گذشت زمان به نفع آنان نیست و در صورتیکه به خواسته های ایران عمل نکنند، ایران به قدمهای هسته ای اش شتاب خواهید بخشید و اروپا و آمریکا در این بازی خواهند باخت.

پربیننده ترین خبرها