احتمال حل بحران لبنان پس از دیدار دو رئیس

 احتمال حل بحران لبنان پس از دیدار دو رئیس
جمعه 29 اسفند 1399 - 17:38

کارشناسان و ناظران تاکید کردند که دیدار سعد الحریری و میشل عون در لبنان گامی مثبت در مسیر حل بحران تشکیل دولت در این کشور است.

العالم ـ لبنان

سیاسیون لبنان تاکید کردند که رییس جمهور در سخنرانی اخیر خود به صورت غیرمستقیم از نخست وزیر مکلف خواست تا با او دیدار کند.

سیاستمداران تصریح کردند، پس از گذشت 5 ماه برای تشکیل دولت، اینک دو رییس باید در مقابل ملت لبنان پاسخگو باشند از این روی لازم بود که با یکدیگر دیدار کنند، اما هر دو رییس می کوشند تا توپ را در زمین دیگری بیندازند.

نمایندگان پارلمان لبنانی اظهار داشتند که با توجه به دیدار رئیس جمهور لنان و نخست وزیر مکلف اینک فرصتی مهیا شده است که ممکن است آخرین فرصت باشد.

این نمایندگان دیدگاه های تنگ نظرانه و شخصی برخی طرفهای سیاسی را مورد انتقاد قرار داده و خاطرنشان کردند که تمام کشور تعطیل شده است با این وجود برخی به دنبال کسب مقام و منصب هستند.

سیاستمداران لبنانی تاکید کردند که این نخستین بار است که بیانیه سعد حریری با میشل عون همخوانی و توافق دارد؛ بنابراین به نظر می رسد که طرفین اندکی از خواسته های خود کوتاه آمدند.

برخی رهبران حزب المستقبل خاطرنشان کردند که ماموریت رییس جمهور آن است که نقش یک حکم و داور را ایفا کند و به انجام سوگندنامه قانون اساسی پایبند باشد اما امروز برخی می کوشند تا رییس جمهور را تحت تاثیر قرار دهند تا او را به مفسر قانون اساسی تبدیل کنند؛ مساله ای که در تاریخ لبنان بی سابقه است.

یک حقوقدان لبنانی نیز در پاسخ به این ادعای رهبران حزب المستقبل گفت: از زمان ترور رفیق حریری برخی هنجارها جای قانون اساسی را گرفت.

پربیننده ترین خبرها