ترودو بازداشت اتباع کانادایی در چین را غیرقابل قبول خواند

ترودو بازداشت اتباع کانادایی در چین را غیرقابل قبول خواند
جمعه 29 اسفند 1399 - 23:57

نخست وزیر کانادا، بازداشت و محاکمه دو تبعه این کشور در چین را خودسرانه و غیرقابل قبول خواند.

العالم - آمریکا

جاستین ترودو جمعه شب در جمع خبرنگاران در اوتاوا گفت: بازداشت خودسرانه آنها و نبود شفافیت در مورد محاکمه‌ها کاملاً غیرقابل قبول است.

وی افزود، اولویت اصلی کانادا همچنان تضمین آزادی دو تبعه بازداشتی است. ما به کار خستگی ناپذیر خود ادامه خواهیم داد تا آنها در اسرع وقت به خانه بازگردند.

سفارت چین در اوتاوا نیز در واکنش به اظهارات نخست وزیر کانادا با صدور بیانیه‌ای، این کشور را به دلیل انتقاد از نحوه بازداشت‌ افراد یادشده، "ریاکار و متکبر" خواند.

در این بیانیه آمده است: از یک طرف، کانادا ادعا می‌کند که از قانون پیروی می‌کند، اما از سوی دیگر، اظهارات غیر مسئولانه‌ای راجع به چین که طبق قانون در حال رسیدگی به پرونده‌ها است، انجام می‌دهد.

کانادا در حالی معترض به بازداشت دو تبعه خود در چین است که «منگ وان جو» مدیر ارشد شرکت هواوی در سال ۲۰۱۸ به درخواست آمریکا در فرودگاه ونکوور توسط پلیس کانادا بازداشت شد. وی متهم به نقض تحریم‌های آمریکا بوده و واشنگتن استرداد این شهروند چینی را تقاضا کرده است.

چین به شدت به بازداشت مدیر ارشد شرکت هواوی تاخته و فرایند استرداد احتمالی او به آمریکا را "اقدامی سیاسی" توصیف کرده است.

ترودو نخست وزیر کانادا در حاشیه نشست سران صنایع و بازرگانی سازمان همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه (اپک) در پاسخ به خبرنگاران درباره دستگیری "منگ وان جو" مدیر ارشد شرکت هواوی ادعا کرد: کانادا پیمان استرداد با آمریکا به عنوان صمیمی‌ترین هم‌پیمان خود را اجرا کرده و به هیچ وجه از دستگیری خانم منگ پشیمان نمی‌شود.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها