افشای میانجیگری امارات بین پاکستان و هند

افشای میانجیگری امارات بین پاکستان و هند
دوشنبه 2 فروردين 1400 - 17:50

یک رسانه آمریکایی از میانجیگری امارات بین پاکستان و هند، دو کشور چند دهه درگیر باهم برای دست‌یابی به توافق پایدار خبر داد.

العالم - آسیا

یک رسانه آمریکایی از میانجیگری امارات عربی متحده بین هند و پاکستان خبر داد.

به نوشته وبگاه شبکه خبری «بلومبرگ» مقام‌های آگاه یکشنبه (۲۱ مارس) گفتند که امارات در آتش بس بین هند و پاکستان و مذاکرات مخفیانه که ماه‌ها قبل آغاز شد، نقشی بسزا ایفا کرده است.

به گفته آگاهان، آتش‌بس آغاز یک نقشه راه بزرگ‌تر برای ایجاد صلح پایدار بین این دو همسایه مجهز به سلاح اتمی است که چندین دهه در اختلاف به سر می‌برند. گام بعدی این روند، بازگشت نمایندگان [سفرا] هر دو طرف به دهلی‌نو و اسلام آباد است، اما سخت‌ترین مرحله مذاکرات درباره از سرگیری تجارت و قطعنامه پایدار در مورد کشمیر، موضوع سه جنگ بین این دو کشور همسایه است.

مرزهای منطقه مورد مناقشه کشمیر تاکنون شاهد افزایش اقدام‌های خشونتی بوده و ارتش‌های هند و پاکستان بارها یکدیگر را به نقض آتش بس منعقد شده در سال ۲۰۰۳ متهم کردند.

چندی قبل نیز هند از آماده‌باش کامل تمام پایگاه های هوایی خود از بیم حمله هوایی پاکستان خبر داد. یک مقام ارشد دولت هند در روزهای گذشته از ماموریت جنگنده های پاکستانی در روزهای اخیر نزدیک حریم هوایی هند خبر داد و گفت که جنگنده های «اف-۱۶»، «جی اف-۱۷» و «میراژ» ارتش پاکستان نزدیک حریم هوایی هند دائم در حال گشتزنی هستند. هند اعلام کرده که با استفاده از هواپیماهای تجسسی خود از جمله «آواکس» به طور کامل اوضاع را زیر نظر دارد.

از سال ۱۹۴۷ و پس از استقلال هند و پاکستان از استعمار انگلیس تاکنون سه جنگ در سال‌های ۱۹۴۷، ۱۹۶۵ و۱۹۷۱ میان این دو کشور بر سر مسئله کشمیر رخ داده و بیش از ۷۰ هزار نفر در این درگیری‌ها کشته شدند. تنش بین این دو کشور اتمی چندی قبل بعد از حمله یک گروه تروریستی به اتوبوس حامل نظامیان ارتش هند در منطقه مرزی بالا گرفت (جزئیات بیشتر).

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها