اردوغان: ترکیه به دنبال کاهش تنش ها در منطقه است

اردوغان: ترکیه به دنبال کاهش تنش ها در منطقه است
چهارشنبه 4 فروردين 1400 - 16:57

"رجب طیب اردوغان" رییس جمهوری ترکیه روز چهارشنبه گفت: این کشور مصمم به کاهش تنش ها و افزایش صلح در منطقه است.

العالم - ترکیه

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، اردوغان که در هفتمین همایش عمومی حزب عدالت و توسعه در آنکارا سخن می گفت، بار دیگر حزب کارگران کردستان "پ. ک.ک" را یک گروهک تروریستی خواند و اظهار داشت که کشورش شکست سنگینی به گروه‌های تروریستی از جمله این گروه وارد کرده است، طوری که پ.ک .ک نمی‌تواند در داخل ترکیه دست به عملیات بزند.

اردوغان گفت: به تلاشهایمان ادامه می‌دهیم تا به معنای کامل کلمه، سوریه را ساکنان آن اداره کنند و ما در کنار سوری‌ها ایستاده‌ایم.

رییس جمهوری ترکیه افزود: به گسترش روابط خود با همه کشورها از آمریکا تا روسیه، اتحادیه اروپا و جهان عرب که در راستای منافع ترکیه باشد، ادامه خواهیم داد.

وی افزود: با توجه به اینکه در میانه سه قاره بزرگ قرار داریم، نمی‌توانیم غرب و شرق را نادیده بگیریم.

اردوغان در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت اقتصاد کشورش پرداخت و گفت: اقتصاد این کشور با توجه به ساختار اقتصاد پویا، انضباط مالی و پایبندی به قوانین بازار آزاد، بارها در برابر شوک‌های وارد شده مقاومت کرده است.

این سخن اردوغان چند روز پس از آن بیان می‌شود که وی شنبه شب "ناجی اقبال" رییس بانک مرکزی این کشور را برکنار کرد. این سومین فردی است که در ۲ سال اخیر از این پست کنار گذاشته می‌شود.

قافچی اوغلو سومین رییس بانک مرکزی است که در ۲ سال گذشته توسط اردوغان ریاست این نهاد اقتصادی کلیدی ترکیه را به دست می‌گیرد.

مرکز تحلیلی اس اند پی گلوبال دوشنبه اعلام کرد که تغییرات اخیر بار دیگر استقلال عملیاتی بانک مرکزی ترکیه و به طور کلی پیش بینی ناچیز سیاست اقتصادی را برجسته می‌کند.

به گزارش یورو نیوز، ارزش لیر ترکیه پس از آنکه اردوغان رییس جمهوری این کشور، در اواخر هفته گذشته رئیس بانک مرکزی را برکنار کرد ۱۴ درصد سقوط کرد.

برکناری اقبال، سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی که سیاست اخیر پولی بانک مرکزی ترکیه را تحسین کرده بودند شوکه کرد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها