مصر به اتیوپی درخصوص اتخاذ مواضع خصمانه درباره سد النهضه هشدار داد

مصر به اتیوپی درخصوص اتخاذ مواضع خصمانه درباره سد النهضه هشدار داد
پنج‌شنبه 5 فروردين 1400 - 13:57

مصر به سد النهضه و آبگیری آن از سوی اتیوپی به عنوان یک چالش بزرگ می‌نگرد که امنیت آبی آنرا به مخاطره می‌اندازد؛ اما تاکنون به راهکار دیپلماتیک روی آورده است.

العالم - مصر

به گزارش البیان، «سامح شکری» وزیر خارجه مصر از اتیوپی خواست که از مواضع خصمانه درباره سد النهضه دست بردارد.

وی ضمن ابراز آمادگی برای همه سناریوها اعلام کرد: باید اراده دست یابی به توافق نزد حاکمان اتیوپی درباره سد النهضه وجود داشته باشد و از مواضع خصمانه پرهیز شود. آنها باید به آینده و همکاری و روابط برادرانه توجه کنند.

شکری گفت: مواضع مقامات اتیوپی تکراری است. مصر اراده سیاسی خود را برای دستیابی به توافق اعلام کرده است.

وی با اشاره به نرمش مصر و اینکه در راستای تحقق منافع سه کشور یعنی مصر، اتیوپی و سودان حرکت کرده است، بیان کرد: سد النهضه موضوعی حیاتی برای مصر است.

وزیر خارجه مصر در ادامه اعلام کرد که قاهره همچنان رویکرد دیپلماتیک درباره سدالنهضه در پیش خواهد گرفت و رایزنی با مقامات آفریقایی را ادامه خواهد داد.

همزمان «محمد عبدالعاطی» وزیر امور آبی مصر هم گفت: مصر به دنبال دست یابی به توافقی عادلانه و الزام آور برای همه در موضوع سد النهضه است.

وی افزود: سد النهضه و تاثیر آن بر آب رود نیل یکی از چالش‌های بزرگ کنونی مصر است به ویژه با توجه به اقدامات یکجانبه‌ای که اتیوپی درباره آبگیری و راه اندازی سد انجام می‌دهد و این اقدامات یکجانبه تبعات منفی زیادی به دنبال خواهد داشت که مصر آنرا نمی‌پذیرد.

پربیننده ترین خبرها