سفیر واشنگتن در بغداد: با جابه‌جایی دولت‌ها، استراتژی آمریکا تغییر نمی‌کند

سفیر واشنگتن در بغداد: با جابه‌جایی دولت‌ها، استراتژی آمریکا تغییر نمی‌کند
پنج‌شنبه 5 فروردين 1400 - 16:47

سفیر آمریکا در عراق گفت که سیاست‌های کلی کشورش با تغییر دولت در واشنگتن عوض نمی‌شود و صرفا دولت‌ها از روش‌های مختلف برای نیل به اهداف بهره می‌برند.

العالم - عراق

«متیو تولر» سفیر آمریکا در عراق طی یک نشست مجازی در خصوص روابط عراق و آمریکا از چهار اولویت واشنگتن در عراق سخن گفت و تأکید کرد که اهداف استراتژیک علی‌رغم تغییر دولت‌ها در آمریکا، ثابت است.

به نوشته وبسایت شبکه خبری روسیا الیوم، او گفت که اهداف استراتژیک ثابت است، اما در حیطه اقدام و عمل هر چهار یا هشت سال دولت جدیدی روی کار می‌آید که به مسائل و تهدیدات با نگاه دیگری می‌نگرد و موجب می‌شود تا به برخی تهدیدات بیش از گذشته توجه شود اما اهتمام آمریکا به عراق یک مسأله حیاتی است و تغییری نخواهد کرد.

سفیر آمریکا در بغداد سپس مدعی شد که شکست داعش اولویت آمریکا در عراق است و علی‌رغم ضربه سنگینی که تروریست‌ها متحمل شده‌اند این مبارزه ادامه دارد و نیروهای آمریکا بنا به دعوت دولت عراق در این کشور حضور دارند تا به نیروهای عراقی در مبارزه با تروریسم مشورت داده و آن‌ها را مسلح کنند.

متیو تولر، سپس به توافق هسته‌ای با ایران اشاره کرد و گفت که هرگونه گفت‌وگوی احتمالی میان ایران و آمریکا در خصوص برنامه هسته‌ای باید موضوع عراق را نیز در بر بگیرد. او در ادامه ایران را به حمایت از گروههای مسلح برای برهم زدن امنیت عراق متهم کرد.

او افزود: «دولت جو بایدن تصمیم دارد بحث اقدامات گروههای مسلح که امنیت عراق و منطقه را بر هم زده‌اند و برنامه موشکی ایران را در گفت‌وگوهای هسته‌ای بگنجاند و همزمان لطمه‌ای نیز به حاکمیت عراق نخورد».

«جک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا نیز در این کنفرانس مجازی با زبان تهدید مدعی شد: «اگر ایران خطوط قرمز را زیر پا بگذارد، هزینه گزافی را باید بپردازد و جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا، تهدیدات ایران علیه منافع کشورش را جدی گرفته و آمریکا اقدامات ضروری برای تضمین امنیت منافع خود را انجام خواهد داد.»

پربیننده ترین خبرها