عمرو موسی! تاریخ هرگز نقش تو در تخریب لیبی را فراموش نخواهد کرد

عمرو موسی! تاریخ هرگز نقش تو در تخریب لیبی را فراموش نخواهد کرد
سه شنبه 10 فروردين 1400 - 10:55

"عمرو موسی " دبیر کل پیشین اتحادیه عرب برای تحریف واقعیت با ایراد اظهاراتی شوک آور در سخنرانی خود در مرکز پژوهش های راهبردی قاهره  به مناسبت چاپ کتابش (سالهای اتحادیه عرب)، سرپوش قانونی اتحادیه عرب بر حمله ناتو به لیبی را توجیه کرد.

العالم كشكول

وی گفت : برخی شایعه می کنند که اتحادیه عرب ناتو را به لیبی آورده است اما این درست نیست زیرا قذافی مردم را بمباران کرد غیر نظامیان را کشت و باید مردم نجات می یافتند اما طمع ورزی ها و اشتباهات پس از آن هیچ ارتباطی به اتحادیه عرب ندارد.

موسی به عنوان سکاندار اتحادیه عرب، پس ازسوء استفاده قدرت های بزرگ با مداخله نظامی مستقیم یا از طریق مزدوران از خشم مردم برخی از کشورهای عربی علیه نظام های عربی حاکم باید حامی مردم در سخت ترین شرایط کشورهای عربی می بود اما وی نیز درست همان روش حاکمان را پیش گرفت که با چراغ سبز قدرت های بزرگ حرکت می کردند که ابتدا در لیبی وپس از ان در سوریه و دیگر کشورهای عربی دیگر خود را نشان داد .

موسی بیشرمانه از جنایت های ناتو در لیبی دفاع می کند و فقط سرهنگ قذافی را مسئول این جنایت ها می داند اما همه دنیا می داند کشورهای غربی و در راس انان امریکا، بریتانیا و فرانسه، بحران لیبی را شدت دادند و از تلاش های دیپلماتیک که درحال به ثمر رسیدن بود به منظور تجزیه این کشور و سرقت ثروتهایش و فتنه افکنی در این منطقه جلوگیری کرد..

جوناس ستور وزیر خارجه پیشین نروژ نیز چند روز پیش در مصاحبه با روزنامه بریتانیایی ایندپندنت سخنان عمرو موسی درباره لیبی و نقش ناتو را تکذیب کرد و گفت: مذاکرات محرمانه ای سال 2011 میان نظام قذافی و افراد مسلح مورد حمایت پیمان اتلانتیک شمالی ناتو انجام شد که به راهکاری برای پایان جنگ داخلی دست یافت و معمر القذافی رهبر لیبی نیز به کناره گیری از قدرت قانع شد اما فرانسه و بریتانیا با هر راهکار دیپلماتیک برای این بحران مخالفت کردند.

بر اساس این روزنامه بریتانیایی دو طرف درگیری لیبی آن زمان با پیش نویسی مبتنی بر کنارهگیری قذافی از قدرت توافق کردند اما این گفت وگو به دلیل مخالفت بریتانیا و فرانسه با شکست روبرو شد .

ستور در مصاحبه با این روزنامه در دهمین سالروز بمباران نیروهای نظام لیبی توسط ناتو گفت : دیدگاه حاکم بر لندن و پاریس فرصت هایی برای تامل در گزینه دیپلماسی ایجاد نکرد .

ستور هم چنین آمادگی فرانسه و بریتانیا برای بررسی راهکارهای برای حل درگیری فراتر از راهکارهای نظامی را زیرسوال برد و گفت : اگر جامعه بین المللی برای پیگیری این مسیر با کمی جدیت آمادگی داشت به نظرم فرصت وجود داشت تا دستکم نتیجه بهتری داشته و از فروپاشی دولت لیبی جلوگیری کند.

ستور در جزئیات آن گفت: یک ماه پس از بحران لیبی، سیف الاسلام قذافی فرزند معمر از مقامات بلند پایه نروژ برای مذاکره دعوت کرد زیرا دو تن از مقامات ارشد نروژ 17 مارس 2011 هنگام صدور قطعنامه سازمان ملل در نیویورک در کاخ ریاست جمهوری در طرابلس بودند اما با اولین حملات هوایی ناتو علیه نظام قذافی، برای حفظ جانشان با عجله ازمرزهای تونس خارج شدند .

ستور چند هفته پس از مذاکرات مستقیم ، توانست 27 آوریل 2011 اولین نشست مستقیم میان مسئولان ارشد نظام و مخالفان را در یکی از هتلهای اسلو برگزار کند.

بر اساس این روزنامه ، محمد اسماعیل دست راست سیف الاسلام و علی زیدان شخصیت برجسته شورای ملی انتقالی مخالف در آن مذاکرات حضور داشتند.

پس ازچندین دوره مذاکرات مخفیانه ،طرف های شرکت کننده توانستند طرح جامعی برای پایان بحران ارائه دهند در سطر اول ان امده: سرهنگ قذافی قصد ترک قدرت و عقب نشینی و پایان مرحله اول انقلاب را دارد.

ستور گفت برای تاکید بر حمایت رهبر لیبی از ان طرح، با سیف الاسلام تماس تلفنی داشته و میانجی های نروژی این توافق را که در اسلو درباره اش به تفاهم رسیدند را به آمریکا،فرانسه و بریتانیا ارائه دادند.

به گفته این روزنامه هیلاری کلینتون وزیرامور خارجه وقت آمریکا نیز به این توافق توجه کرد اما وزرای خارجه بریتانیا و فرانسه بدان توجهی نکردند.

این همه حقایقی بود که عمرو موسی در کتابش در صدد پنهان کردن آن است که باید البته شهادتی بی طرفانه می بود و این حقیقت که غرب در صدد تخریب لیبی به عنوان یک دولت و همه یمنی ها به عنوان مردم بود و همه چیزهایی که موسی درباره دفاع از مردم لیبی و دموکراسی در لیبی در کتابش گفته سراسر دروغ بوده و برای سرپوش گذاشتن بر نقش خود و نقش حاکمان عرب است که برای ناتو جهت حمله به لیبی برنامه ریزی کردند و شرکای آنان در حوادث لیبی بودند... عمرو موسی اگر فراموش کردی به یادت می اورم.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها