اشک تمساح سازمان ملل و واشنگتن برای سوریه

اشک تمساح سازمان ملل و واشنگتن برای سوریه
سه شنبه 10 فروردين 1400 - 19:12

سازمان ملل روز سه شنبه کشورهای اهداکننده کمک های بین المللی را تشویق کرد تا متعهد شوند 10 میلیارد دلار برای کمک به سوری های آواره و پناهنده به دلیل جنگ در کشورشان و در اوج شیوع ویروس کووید 19 پرداخت کنند.

العالم درگوشی

در پنجمین کنفرانس سالانه برای کمک به پناهندگان و آوارگان سوری در برابر گرسنگی به میزبانی اتحادیه اروپا اعلام شد که به 4.2 میلیارد دلار برای افراد داخل سوریه و 5.8 میلیارد دلار برای آوارگان و کشورهای میزبان خاورمیانه نیاز است و حدود24 میلیون نیز به کمک اساسی نیاز است که نسبت به سال گذشته 4میلیون افزایش داشته که بالاترین رقم تاکنون از ابتدای جنگ سوریه از سال 2011 بوده است.

مارک لوکوک مسئول هماهنگی امدادرسانی کمک‌های انسان دوستانه سازمان ملل نیز گفت: ده سال از یاس و فاجعه بر سوری ها گذشته است.

وی افزود: بحران شرایط معیشتی و نابسامانی اقتصادی و کووید 19 موجب افزایش گرسنگی ، سوء تغذیه و بیماری می شود درگیری کمتر است اما بازتاب های صلح هنوز مشخص نیست.

امریکا نیز خواهان بازگشایی گذرگاه ها برای رساندن کمک های بشردوستانه در مرزهای بسته سوریه از 2020 با فشار روسیه و کنفرانس اهداکنندگان در بروکسل شد.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا که نشست ماهانه شورای امنیت بین المللی را ریاست دارد درباره رنج انسانی درسوریه گفت : چگونه می اندیشند که ما در دل خود حس انسانی مشترکی درباره انجام اقدامات مهم نداریم ؟

وزیر خارجه امریکا به اعضای شورای امنیت گفت : به قلبهای خود نگاه کنید و خواهان تلاش برای رسیدن به بهبود وضعیت انسانی در سوریه شد.

بلینکن افزود: باید راهی برای کمک به مردم بیابیم این مسئولیت ماست و اگر اقدام نکنیم برای ما ننگ و عار است .

وزیر خارجه امریکاخواهان بازگشایی گذرگاههایی شد که از سال 2020 در باب السلامه در مرزهای ترکیه و الیعربیه در مرزهای عراق بسته شده بود.

سرگئی ویرشینین وزیر خارجه روسیه نیز در کنفرانس ویدئویی شورای امنیت به شدت از دعوت نشدن سوریه به کنفرانس اهداکنندگان کمک های بین المللی در بروکسل انتقاد کرد و آن را تجاوز بیشتری به حاکمیت این کشور دانست اما سازمان ملل و بلینکن فراموش کرده اند دلیل واقعی رنج و مشکلات مردم سوریه کیست و اگر می خواست به مشکلات سوری ها از سال ها پیش پایان می داد راه حل ساده است و فقط چند روز نیاز دارد زیرا امریکا از ابتدای بحران ایجاد شده با ابزارهای خود در منطقه برای تخریب سوریه و کشتار مردمش تلاش کرد .

به گفته کارشناسان، راهبردی در خدمت به رژیم صهیونیستی است به گونه ای که صدها هزار نفر به خاطر این تجاوز قربانی و میلیون ها نفر آواره شدند و زیر ساخت های سوریه را تخریب کردند .

بدتر از تحریم کشورهای اروپا و تحریم امریکا با عنوان قانون سزار است که مستقیما شهروندان سوریه را با لقمه نان و زندگی روزانه اش هدف قرار داده است.

"بسام صباغ" نماینده دائمی سوریه نیز تاکید کرد برخی از کشورهای عضو شورای امنیت عمدا اثرات فاجعه امیز اقدامات غیر قانونی خود علیه مردم سوریه را نادیده می گیرند که به دنبال تحقق اهداف انسانی نیست بلکه با سوء استفاده از وضعیت انسانی در صدد تحقق اهداف سیاسی خود است.

صباغ گفت: بهتر بود شورای امنیت یک صدا علیه کسانی که سوریه را از منابع اقتصادی خود محروم کرده که نیاز شدیدی بدان دارند ،سخن می گفت و ازامریکا می خواست به اشغالگری خاک سوریه و ن حمایت از شبه نظامیان جدایی طلب و عملیات غارت ثروتهای سوریه پایان دهد و از نظام ترکیه نیز بخواهد تا نیروهای خود را از سوریه خارج کرده و از حمایت سازمان های تروریستی و گروههای مرتبط با ان دست بردارد.

وی تاکید کرد دنیا امروز دریافته این سخنان بخشی از تلاش ها برای انحراف افکار عمومی و قانع کردن آن به این است که این کشورها با تبعات ده ساله پس از جنگ تروریستی سوریه ارتباطی ندارد و علیرغم این حجم انبوه از گمراه سازی نمی توان کسی را قانع کرد که این کشورها نقشی در آوردن هزاران تروریست بیگانه به سوریه نداشتند و بدتراز ان با بازگشت انان و خانواده هایشان به کشورهای اصلی اشان برای جبران جنایت هایی که مرتکب شدند ،مخالفت می کنند.

وی تاکید کرد مرکز اقدامات بشردوستانه سوریه، دمشق است نه شهر دیگری در کشورها ی همسایه که ساده ترین معنای آن احترام به اصل حاکمیت سوریه ، وحدت و حفاظت از خاک این کشور که همه قطعنامه های مرتبط سازمان ملل برآن تاکید دارد و به معنای ضررت همکاری سازنده و هماهنگی فعالانه با دولت سوریه برای تقویت اقدامات بشردوستانه و حمایت از تلاش ها و شرکایش در ارائه کمک های بشردوستانه و رساندن ان به نیازمندان است که بهبود ملموسی را به دنبال دارد.

بنابراین راحت ترین اقدام برای این کشورها اگر عملا در صدد کمک به مردم سوریه هستند توقف جنگ و پایان حمایت از گروههای مسلح و هشدار به کشورهای نمطقه در صورت کمک به آنان و تجهیز ،آموزش و تسهیل ورود آنان به سوریه و لغو تحریم از مردم سوریه وبرنامه ریزی برای کمک به آنان است در غیر این صورت اتفاقی نخواهد افتاد زیرا به نفع رژیم صهیونیستی نیست نقطه اخر خط.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها