نفس های آخر قیصر؛ وضعیت سوریه تقریبا مشابه ایران است

نفس های آخر قیصر؛ وضعیت سوریه تقریبا مشابه ایران است
يکشنبه 8 فروردين 1400 - 14:51

چین رسما پس از امضای سند جامع راهبردی 25 ساله توسط دو طرف به یکی از مهم ترین شرکای ایران در تجارت و اقتصاد تبدیل شد.

العالمدرگوشی

همکاری پکن و تهران بر اساس سند راهبردی در صدد تکامل و گستردگی است و به عوامل موفقیت امیز زیادی بستگی دارد افزون بر هماهنگی و اعتماد متقابل، فلسفه تهران در برخورد با پکن عاملی اساسی برای ایجاد تفاهم بین المللی است که واشنگتن با سلطه جویی آن را تضعیف کرده زیرا نزدیکی چین و ایران بر اساس برابری و منافع متقابل و احترام به حاکمیت ملی و منطقه ای است بر خلاف غرب که برخوردی برتری جویانه دارد.

ناظران مسائل منطقه معتقدند تهران در تقویت روابط اقتصادی میان چین و سوریه که مرکزی راهبردی برای عبور کاروان های چینی برای رسیدن به دریای مدیترانه و آفریقاست، نقش مهمی ایفا می کند.

مسیر شراکت مورد انتظار پکن و دمشق و چشم اندازهایی دمشق را می توان از زبان بثینه شعبان مشاور رئیس جمهوری سوریه شنید زیرا وی سرمایه گذاری چین در جهان را طرح بازدارنده ای برای سلطه جویی غرب توصیف کرده بود.

ناظران معتقدند روابط محکم چین و سوریه با منافع متقابل تقویت خواهد شد زیرا نیاز روبه افزایش چین به منابع انرژی و بازارها و نیاز شدید سوریه به بازسازی و توسعه و ایجاد تاسیسات و زیر ساخت ها ضرورتی است که بشار اسد رئیس جمهوری سوریه با دعوت از شرکت های چینی برای سرمایه گذاری در کشورش بر ان تاکید و بر افزایش روابط دو جانبه در سطح تاریخی تاکید کرد .

بدون شک منافع مشروع در منطقه دارای جایگاه ویژه ای است که اقدامات دیپلماتیک چین در حوادث منطقه و تاکنون بیانگر آن است زیرا چین در دوره بحران سوریه ، کاملا اشکار با جنگ سوریه مخالفت و بر وحدت و حفاظت از آن تاکید کرد و در عین حال نیز موضع خود را در سازمان ملل اعلام کرد و دوستی و منافع خود را با دمشق و هم پیمانان خود حفظ کرد .

آیا تهران موفق خواهد شد به همراه چین و با استفاده از جایگاه خود در فراهم آوردن شرایطی برای گردهمایی همه هم پیمانان در سوریه ،به این کشور کمک کند ؟ نقش سنگین چین در سازمان ملل تا چه اندازه در مرحله کنونی یا مرحله آماده سازی و بازسازی نفع دمشق خواهد بود ؟

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها