آمریکا و چالشی بنام محور مقاومت

آمریکا و چالشی بنام محور مقاومت
چهارشنبه 11 فروردين 1400 - 18:12

درحالی که در یکی دو دهه گذشته آمریکا بر تحقق ایده نظم نوین جهانی تاکید می‌کرد و بشکلی اختصاصی از نظم نوین در خاورمیانه سخن می‌گفت حالا مدتهاست که نه تنها آن ایده و شعار بفراموشی سپرده شده است بلکه جای خود را به چالش با رقیبی جدید بنام محور مقاومت متشکل ازایران، لبنان، سوریه، یمن، عراق و فلسطین داده است.

العالم - کشکول

واقعیت ان است که شمار عددی ملت‌های هوادار و علاقمند به محور مقاومت درجغرافیایی بسیار گسترده تر ازچند کشور مذکور حضور فعال دارند هرچند بشکل رسمی نامی از آنها بمیان نمیاید.

اما در شرایط جدید و درماه‌های پیش رو آمریکا ناگزیر از اتخاذ سیاست هایی جدید درمواجهه با این جبهه متحد قوی و رو به افزایش است. آمریکای بایدن درحالی که علم مبارزه جدی با چین و روسیه را برافراشته است و در حالی که از هیچ گونه تشدید فشاری بر محور مقاومت کوتاه نمی‌آید اما بخوبی می‌داند که تشدید فشارها بسبک ترامپ راه حل ماجرا بویژه در برخورد با محور مقاومت نیست.

آمریکای بایدن در خصوص ایران میراث دار مساله بغرنجی بنام پرونده هسته ای است که نه تنها در سایه فشارها در ایستگاه تسلیم متوقف نشد بلکه روز بروز جدی تر شد و اینک در قالبی قانونی بسیار فراتر ازاندیشه و گمان آمریکا واروپا در حال بالندگی است. برابری خواهی ایرانیان در مساله هسته ای حالا به مثالی جهانی برای دنیای خواهن استقلال تبدیل شده است.

در لبنان انواع و اقسام فشارهای سخت و نرم نه تنها به تسلیم حزب الله و تحویل سلاح ایشان نیانجامید بلکه به سمت و سویی رفته است که آرام و قرار را از اسرائیل ربوده است. و البته پروژه تعیین مرزهای جدید میان لبنان و اسرائیل به کابوسی برای اسرائیل والبته امریکا تبدیل شده است.

درسوریه 10 سال تحمیل بحران و ناامنی نه تنها منتج به نتیجه نشد بلکه در سایه سخت ترین شرایط ناشی ازتحمیل تحریم‌های آمریکایی موسوم به سزارتا چند ماه معدود آینده انتخابات مردمی برای تعیین رئیس جمهور قانونی برگزار خواهد شد.

در عراق محور مقاومت و البته مردم عراق بشدت بر لزوم اخراج اشغالگران از این کشور پافشاری می‌کنند.

دریمن، یمنی‌های پیشتر تحت محاصره از زمین و دریا و هوا، عن قریب مارب را باز پس خواهند گرفت و آنگاه ائتلاف پشتگرم به آمریکاست که باید بر موجودیتی با "برند اسلام سیاسی" در کنار مرزهای سعودی و منطقه و البته مسلط بر مهم‌ترین آبراه های بین المللی مهر تایید بزند و در مقابل آن کرنش کند.

و بالاخره در فلسطین مبارزان فلسطینی بعد از چندین سال محرومیت از حکمرانی در سرزمین مادریشان در ماه آینده اولین حضور سیاسی مجدد خود را در انتخابات ثبت خواهند کرد و جالب آنکه در خلال ادوار گذشته چه آنگاه که در حکومت دستی داشته اند و چه زمانی که دستشان از آن کوتاه بوده است تنها چیزی را که فراموش نکرده اند این شعاراست که راه حل مساله فلسطین جهاد است و بس

در چنین شرایطی بنظر میرسد تنها راهکار باقی مانده برای آمریکای بایدن اعتراف رسمی بربی تاثیری فشارها بر محور مقاومت از یکسو و مواجهه با این پدیده پرانگیزه و مصمم از موضعی برابر از دیگر سو باشد.

پربیننده ترین خبرها