احمقانه ترین قرارداد بن سلمان برای رسیدن به پادشاهی

احمقانه ترین قرارداد بن سلمان برای رسیدن به پادشاهی
جمعه 13 فروردين 1400 - 22:55

سخنان فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان سعودی که گفت عادی سازی رابطه با رژیم اسرائیل، فواید اقتصادی، اجتماعی و امنیتی گسترده ای برای منطقه خواهد داشت، نشان دهنده تلاش ریاض برای علنی کردن این عادی سازی است که البته از سالها قبل به طور غیرعلنی آغاز شده بود.   

العالم – کشکول

به رغم آنکه سران آل سعود ادعا کرده اند شرطشان برای عادی سازی رابطه با رژیم صهیونیستی، توافق تل آویو با فلسطینیان است، اما این شرط به خاطر اعتقاد آنان به آرمان فلسطین نیست، بلکه به دلایل دیگری است.

در این میان این سوال مطرح می شود که چرا عربستان سعودی، اعلام رسمی عادی سازی با تل آویو را به تعویق انداخته است در حالیکه خود از امضای توافق عادی سازی رابطه مغرب، امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی حمایت کرده بود؟.

اولین علت این تاخیر، نگرانی آل سعود از خشم مردم این کشور نسبت به عادی سازی است که امکان دارد باعث سرنگونی رژیم پادشاهی در سعودی شود.

عامل دوم نیز نگرانی آل سعود از واکنش کشورهای اسلامی است به ویژه که پادشاه این کشور خود را خادم الحرمین نامیده و از سوی دیگر عربستان سالها قبل طرح تشکیل دو دولت اسرائیلی فلسطینی را ارائه داده بود که به همین دلیل، اعلام عادی سازی، به معنای اعترافش به شکست این طرح خواهد بود.

این در حالی است که بن سلمان، عادی سازی رابطه با رژیم صهیونیستی را در زمان ترامپ به تعویق انداخت تا از آن به عنوان برگ برنده ای در برابر بایدن استفاده کرده و رئیس جمهور جدید را وادار کند از پرونده های سراسر فساد و جنایت ولیعهد به ویژه در زمینه قتل خاشقجی، کشتار مردم یمن و فساد مالی، صرف نظر کند.

کارشناسان معتقدند که عادی سازی رابطه رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی انجام خواهد شد اما موضوع فقط مساله وقت و تحقق منافع طرفین است به ویژه که بن سلمان می خواهد آرمان فلسطین و مقدسات آن را به عنوان بهای رسیدنش به تاج و تخت پادشاهی، بپردازد.

پربیننده ترین خبرها