اعتراف به ناکارمدی تحریم‌های آمریکا علیه ایران

اعتراف به ناکارمدی تحریم‌های آمریکا علیه ایران
شنبه 14 فروردين 1400 - 20:35

خبر: نیویورک تایمز بنقل از یک مقام ارشد دولت بایدن نقل کرد: آمریکا به‌دنبال حفظ برخی از تحریم‌های هسته ای به عنوان اهرم فشار بر جمهوری اسلامی ایران نیست.

تحلیل:

- در حالی که جمهوری اسلامی خروج از بن بست در پرونده هسته ای را تنها در گرو عمل متقابل آمریکا و ایران معرفی می‌کند و به‌شدت بر اجرای آن اصرار دارد این کلام مسئول آمریکایی نشان می‌دهد اگر چه گارد آمریکا نسبت به مواضع گذشته اش بازتر شده است اما همچنان اصرار دارد تا نوع تعامل مرحله به‌مرحله در مساله هسته ای را پیجویی کند.

- اعتراف آمریکا در قالبی رسمی به ناکارآمدی فشارهای سیاسی بر ایران پس از گذشت سه سال از اعمال تحریم‌های فلج کننده بر جمهوری اسلامی ایران در نوع خود بی‌نظیر و قابل تامل است. این اعتراف در واقع شکست تحریم‌های آمریکایی بر ایران را فریاد می‌کند.

- رویترز اخیرا از فروش نفت روزانه ایران با حجمی 2 میلیون بشکه ای خبر داد. در همین حال سند همکاری استراتژیک ایران و چین چند روز پیش به امضا رسید. از این هم بگذریم که نفتکش‌های ایران در اوج تحریم‌های ترامپی در حیاط خلوت آمریکا در آمریکای لاتین لنگر انداختند و ... در سایه چنین شرایطی بنظر می‌رسد نگران اصلی خروجی نشست سه شنبه پیش رو دروین آمریکا باشد. بهمین دلیل هم هست که دیروز آمریکا در بیانیه ای از حضور نمایندگانی از کشورش دروین در روز سه شنبه خبر داد.

- آمریکای بایدن اگرچه یکی پس از دیگری تصمیمات نابخردانه ترامپ درخصوص آب و هوا، کمک به انروا، مهاجران و ... را غیر قانونی اعلام و لغو میکند اما بنظر میرسد در خصوص پرونده هسته ای ایران همچنان امیدوار است تا با نگه داشتن فشارها راه ترامپ را پیموده و تکمیل کند. این درحالی است که سیاست اعلامی ازسوی رهبری ایران کاملا قطعی ،تفکیک ناپذیر ولازم الاجرا ست

محمد فهمی

پربیننده ترین خبرها