قتل عام آوارگان؛ آخرین حربه ائتلاف سعودی برای جلوگیری از آزادی مأرب

قتل عام آوارگان؛ آخرین حربه ائتلاف سعودی برای جلوگیری از آزادی مأرب
يکشنبه 15 فروردين 1400 - 15:40

منابع آگاه می‌گویند که ائتلاف سعودی به منظور توقف پیشروی‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در جبهه مأرب و جلوگیری از آزادسازی آن، به دنبال قتل عام آوارگان این استان و استفاده از آن به عنوان یک اهرم فشار بر نیروهای صنعاء است.

العالم - یمن

ائتلاف سعودی متجاوز به یمن و مزدورانش با هدف متوقف کردن پیشروی نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در نبرد آزادسازی مأرب در حال استفاده از اهرم فشار بر ی آوارگان یمنی، و استفاده از آنها به عنوان سپر انسانی هستند.

به نوشته پایگاه خبری «افق نیوز»، ائتلاف متجاوز سعودی و مزدورانش در حال بازی با جان آوارگان یمنی و استفاده از آنها به عنوان سپر انسانی و به کار گرفتن اردوگاه‌های آنها به عنوان پادگان‌های نظامی هستند و همین امر، مانع اصلی پیشروی بیشتر و پیروزی نهایی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در نبرد مأرب است که چیز به آزادی آن باقی نمانده است.

بنا بر این گزارش، با وجود افزایش حملات هوایی ائتلاف متجاوز به یمن به اطراف مأرب، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن همچنان در حال پیشروی برای آزادسازی این شهر هستند.آزادسازی این شهر، ضربه مهلکی برای متجاوزان به شمار می‌رود زیرا دارای اهمیت راهبردی زیادی است و متجاوزان طی سالهای گذشته از آنجا اقدام به ترویج قهرمانی‌های خیالی خود می‌کردند و صنعاء را تهدید می‌کردند که در حال پیشروی به سوی پایتخت هستند.

اما اکنون وضعیت فرق کرده است و شهر مأرب زیر باران گلوله‌های نیروهای مشترک یمنی است و ماه‌ها است که از نظر نظامی سقوط کرده است اما تصمیم دولت صنعاء بر درنگ بیشتر و عدم یکسره کردن کار این شهر به دلیل اقدام دشمنان در استفاده از آوارگان به عنوان سپر انسانی و جلوگیری از خروج آنها از اردوگاه‌هایی است که در معرض درگیری‌های نظامی در اطراف شهر مأرب قرار دارند.

به نظر می‌رسد که ائتلاف سعودی با نزدیک شدن ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به پایان این نبرد تلاش خود را وقف متوقف کردن پیشروی این نیروها کرده و در حال سوء استفاده از رنج آوارگان در مقابل افکار عمومی و جهانی به عنوان یک اهرم فشار انسانی است. به همین دلیل نیز، نیروهای ائتلاف سعودی از خروج آوارگان از اردوگاه‌ها و انتقال به مناطق امن و دور از درگیری ممانعت می‌ورزند.

با نزدیک شدن درگیری‌ها به اردوگاه‌ آوارگان، ده‌ها نفر از آنها از اداره اردوگاه خواستند که در جست‌وجوی مکان‌های امن، اردوگاه را ترک کنند اما مقامات وابسته به حزب الاصلاح که کنترل شهر مأرب را در دست دارند مانع این امر شدند و آنها را با تهدید قطع کمک‌ها در صورت ترک اردوگاه، به باقی‌ماندن در اردوگاه وادار ساختند.

به گفته شماری از آوارگان، این مقامات از هر شیوه‌ای برای باقی ماندن آوارگان در اردوگاه استفاده کردند و حتی شماری از آنها را به دلیل درخواست انتقال به مناطق ایمن، دستگیر کرده اند. مزدوران ائتلاف سعودی، دو هفته پیش، ده‌ها نفر از آوارگان را به بهانه اینکه به درخواستشان در یافتن مناطق امن پاسخ مثبت داده‌اند، از اردوگاه اخراج کردند و آنها را مجبور به ترک کلیه دارایی‌ها و وسایلشان در اردوگاه کردند و همزمان تجهیزات نظامی خود را وارد اردوگاه کردند.

بر اساس این گزارش، آوارگان مأرب اخیرا از سوی مزدوران به شدت مورد تعرض و تعدی قرار گرفته‌اند. پیشتر نیز اسنادی از تعرض مزدوران ائتلاف سعودی به زنان و ربودن آنها به اتهام مزدوری و تسلیم کردن آنها به نیروهای سعودی منتشر شده بود.

در این میان برخی منابع هشدار می‌دهند که احتمال دارد، مزدوران اقدام به قتل عام این آوارگان کنند و مسئولیت آن را به گردن ارتش و کمیته‌های مردمی بیاندازند مانند نمونه‌هایی که در سوریه روی داد و نمایش استفاده دمشق از سلاح‌های شیمیایی در مناطق تحت کنترل معارضان به راه افتاد.

لذا بعید نیست که مزدوران در مأرب نیز به منظور تحت فشار قرار دادن نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی و متوقف کردن عملیات آزادسازی مأرب، اقدام به قتل عام آوارگان کنند و با فریب افکار عمومی ارتش و کمیته‌های مردمی را عامل این جنایت معرفی کنند.

منحرف کردن افکار از جبهه‌های مأرب و احیای جبهه‌های درگیری دیگر مانند جبهه تعز به منظور کم کردن فشار شکست‌ها در جبهه‌های مأرب و اشاعه اخبار خیالی از موفقیت مزدوران سعودی در دیگر جبهه‌ها یکی دیگر از شیوه‌های ائتلاف سعودی برای توجیه شکست مأرب و حفظ روحیه مزدورانش است.

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد که عملیات در یمن در سال هفتم تجاوز به این کشور، شگفتی‌های زیادی به همراه داشته باشد. هدف اصلی موشک‌ها و پهپادهای یمنی اخلال امور و کارها در عربستان سعودی باشد. همان طور که تاکنون در فرودگاه‌های جازان، أبها و نجران شاهد آن بودیم.همچنین پیش‌بینی می‌شود که ارتش و کمیته‌های مردمی کنترل کامل شهر مأرب را به دست گیرند و به این ترتیب دیگر ائتلاف سعودی هیچ اهرم فشاری در مأرب نخواهد داشت.

دو هفته پیش نیز، شورای عالی امور بشردوستانه یمن خواستار توقف جنایات ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی شد و با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد: «ائتلاف متجاوز و مزدورانش از غیر نظامیان و آوارگان مأرب، به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند».

این شورا درباره پافشاری شبه‌نظامیان حزب «الاصلاح» برای سپر انسانی قرار دادن ساکنان مأرب و عدم بازگشایی گذرگاههای امن برای عبور آنها، ابراز تأسف کرد. الاصلاح حزب وابسته به اخوان المسلمین است که کنترل مأرب را در دست دارد.

در همین ارتباط، دفتر سیاسی جنبش انصار الله یمن اعلام کرد که مواضع بین المللی راجع به تحولات در مأرب را پوششی بین المللی برای تداوم تجاوز و محاصره علیه یمن و کمک به گروه‌های تکفیری می‌داند که به صفوف متجاوزان و اشغالگران در این استان پیوسته‌اند.

دفتر سیاسی انصار الله تاکید کرد، اعلام گروه تروریستی داعش در مشارکت آن با ائتلاف متجاوز در نبردهای مأرب، گواه میزان ارتباط اساسی موجود میان ائتلاف جنایتکار عربی و این گروهک تروریستی داعش است.

شهر مأرب اصلی‌ترین مرکز تجمع عناصر اخوانی الاصلاح است. حزبی که ستون فقرات نیروی پیاده دولت منصور هادی را تشکیل می‌دهد. به گفته کارشناسان نظامی، آزادی شهر مأرب می‌تواند تمامی معادلات جنگ یمن را تغییر دهد.

«علی محمد طعیمان» استاندار انتخابی صنعاء برای مأرب با تایید این امور، فاش کرد که نیروهای متجاوز، محل نگهداری توپخانه‌هایشان را در نزدیکی اردوگاه آوارگان نوسازی کرده‌اند. ریاض دستور داده است که از انتقال آوارگان از اردوگاه‌های واقع در غرب و شمال غرب استان مأرب (نقاطی اخیرا ارتش یمن در آنها پیشروی داشته است) جلوگیری شود که این گام، بیانگر نیت پلید متجاوزان در هدف قرار دادن آوارگان و تهمت‌زنی به ارتش و کمیته‌های مردمی به منظور تحریک اذهان مردم در یمن و کشورهای جهان است.

فارس

پربیننده ترین خبرها