امارات، عربستان و صهیونیست‌ها مظنونان دست داشتن در کودتای نافرجام اردن

امارات، عربستان و صهیونیست‌ها مظنونان دست داشتن در کودتای نافرجام اردن
يکشنبه 15 فروردين 1400 - 16:44

روزنامه صهیونیستی « یدیعوت آحارونوت» با استناد به آنچه منابع بسیار گسترده در اردن توصیف کرد، نوشت که عربستان سعودی و یکی از امارت های خلیج فارس در پشت صحنه تلاش برای انجام کودتا در اردن دست داشته‌اند.

العالم - اردن

رسانه‌های عربی امروز یکشنبه به نقل از این روزنامه صهیونیستی نوشتند که منابع اردنی حدس می‌زنند که ولیعهد عربستان سعودی و یکی از رهبران یکی از امارت‌های خلیج فارس که ظاهراً ابوظبی، شرکای مخفی در کودتای نافرجام اردن هستند.

این منابع خاطرنشان کردند که «باسم عوض الله» که پیشتر وزیر دارایی اردن که به عبدالله دوم شاه اردن نزدیک بود به حلقه وصل خانواده سلطنتی عربستان با شاهزادگان در اردن تبدیل شد.

اردن دیروز (شنبه) اعلام کرد که شاهزاده «حمزه بن حسین» ولیعهد سابق این کشور به دلایل امنیتی در بازداشت خانگی به سر می‌برد و رئیس سابق دربار سلطنتی و تعدادی دیگر از مسئولان به دلایل امنیتی بازداشت شده‌اند.

خبرگزاری رسمی اردن (پترا) تنها به ذکر نام «شریف حسن بن زید» و ابراهیم عوض الله رئیس سابق دربار سلطنتی اکتفا کرد.

بر اساس گزارش رسانه‌ها، حداقل ۲۵ نفر از نزدیکان شاهزاده « حمزه» در روزهای اخیر به ظن ارتباط سری با عربستان سعودی برای برنامه ریزی جهت کودتا علیه کاخ سلطنتی اردن دستگیر شده‌اند.

در همین حال مقامات سعودی درباره کودتا در اردن اظهار نظر و ادعا کردند که آن‌ها در کنار اردن ایستاده‌اند و از تصمیمات عبدالله دوم شاه اردن برای حفظ امنیت این کشور حمایت می‌کنند.

روزنامه «اسرائیل هیوم» وابسته به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز به نقل از یک منبع اطلاعاتی عالی رتبه در اردن نوشت که کشورهای دوست اردن از تلاش احزاب اردنی برای آسیب رساندن به امنیت کشور و ثبات خانواده حاکم به ما هشدار دادند.

به نوشته این روزنامه بر اساس تحقیقات اطلاعاتی انجام شده، فعالیت این افراد با ابتکاری که از سوی ماموران و منابع خارجی مدیریت می‌شد با هدف کنترل دولت اردن و کودتا پشتیبانی می‌شد و دستگیری این افراد تا زمان دستگیری آخرین فرد ادامه خواهد داشت.

در همین حال « سمدار پری» شرق شناس صبح امروز (یکشنبه) به روزنامه عبری «یدیعوت آحرونوت » به نقل از منابع امنیتی عالی رتبه در رژیم صهیونیستی گفت که مشخص شده است که «نتانیاهو» از آنچه عبدالله دوم شاه اردن را طی هفته‌های اخیر به خود مشغول کرده، آگاهی داشته است.

وی با اشاره به اختلاف ملک عبدالله با بنیامین نتانیاهو طی هفته‌های گذشته به خصوص پس از آنکه ملک عبدالله مانع انتقال نخست وزیر رژیم اسرائیل به خلیج فارس از آسمان اردن شد، افزود: نتانیاهو با واضح‌ترین کلمات به امان مشکوک بود و در صورت موفقیت کودتا خوشحال می‌شد که از شر ملک عبدالله خلاص شود و به جای او حاکم دیگری در اردن ببیند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها