پاشینیان: ارتش ارمنستان با کمک روسیه بازسازی می شود

پاشینیان: ارتش ارمنستان با کمک روسیه بازسازی می شود
پنج‌شنبه 19 فروردين 1400 - 14:11

"نیکول پاشینیان" نخست وزیر ارمنستان اعلام کرد که در نشستی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، توافق شد با کمک مسکو ارتش ارمنستان را اصلاح و بازسازی کنیم.

العالم - اروپا

پاشینیان که برای یک دیدار رسمی و دیدار با پوتین روز چهارشنیه به مسکو سفر کرده، در نشستی با اعضای انجمن وکلای ارمنی روسیه اظهار داشت: یکی از مهمترین موضوعات مورد بحث با پوتین اصلاحات در نیروهای مسلح ارمنستان است که با حمایت شرکای روسی در حال انجام است.

وی اظهار داشت:"به مدت سه ساعت و نیم،بسیاری از مسائل را با ولادیمیر پوتین در میان گذاشتیم؛با وجود امضای هیچ سندی،جلسه مثمر ثمر بود؛ما در مورد بسیاری از توافقات از جمله اجرای توافق نامه های امضا شده بحث کردیم".

پاشینیان گفت: "ما در مورد یک گروه مشترک نظامی ارمنستان و روسیه و همچنین در خصوص یک سیستم دفاع هوایی منطقه ای مشترک، توافق کردیم.

وی تصریح کرد: یکی از مهمترین موضوعات در دستور کار پس از وخامت اوضاع قره باغ، اصلاحات در نیروهای مسلح ارمنستان است که با حمایت شرکای روسی انجام خواهد شد که این مساله یکی از موضوعات اصلی در طول بحث ما بود.

در درگیری 44 روزه میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان که از ششم مهر ماه سال گذشته (1399) آغاز شد، ارتش جمهوری آذربایجان توانست سرزمین های تحت اشغال خود را از دست نیروهای ارمنستان در قره باغ آزاد کند.

این درگیری های نظامی ۲۰ آبان ماه گذشته با امضای توافقنامه سه جانبه روسای جمهوری آذربایجان، روسیه و نخست وزیر ارمنستان پایان یافت و طبق آن صلح بانان روسیه در کوریدور "لاچین " واقع در قره باغ که تنها مسیر ارتباطی میان ارمنستان و شهر خانکندی مرکز منطقه قره باغ کوهستانی است، مستقر شدند .

شب ۱۰ نوامبر (۲۰ آبان ۹۹) ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه، الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان و نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان بیانیه ای را در مورد توقف جنگ امضا کردند که طی آن ایروان قسمت قابل توجهی از قره باغ و همچنین هفت منطقه دیگر را به جمهوری آذربایجان منتقل کرد. در حقیقت، در مقابل، ارمنستان چیزی به جز پایان جنگ، که طی آن بیش از ۲۵۰۰ نفر را از دست داد، دریافت نکرد.


مذاکرات پوتین و پاشینیان با محور قره باغ و احداث نیروگاه هسته‌ای

همچنین به گزارش کرملین ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در کاخ کرملین دیدار کردند و محور مذاکرات مساله قره باغ، تحویل واکسن اسپوتنیک وی و احداث نیروگاه هسته‌ای در ارمنستان بود.

پوتین در این دیدار گفت: یکی از مهم‌ترین موضوعات همکاری‌های دوجانبه، عادی شدن اوضاع منطقه قره باغ و مسایل پیرامون آن است.

رئیس جمهوری روسیه سپس به اهمیت فراوان روابط کشورش با ارمنستان اشاره و خاطر نشان کرد که این روابط ماهیت مشارکت راهبردی دارد.

پوتین با بیان اینکه ۴۰ درصد سرمایه گذاری‌ها در ارمنستان توسط روسیه انجام می‌شود، اظهار داشت: حجم مبادلات بازرگانی میان ارمنستان و روسیه رقم قابل توجهی است اما سال گذشته به دلایلی از جمله شیوع ویروس کرونا بطور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافت که باید برای افزایش دوباره آن تلاش شود.

رئیس جمهوری روسیه سپس به همکاری کشورش با ارمنستان در مبارزه با ویروس کرونا اشاره کرد و افزود که روسیه واکسن اسپوتنیک وی در اختیار ارمنستان قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: تولید واکسن کرونا در روسیه افزایش می‌یابد و مسکو می‌تواند در حل مساله واکسن به ارمنستان کمک کند.

حضور صلحبانان روسی در قره باغ عامل ثبات در منطقه است

پاشینیان نیز این دیدار را برای هماهنگ کردن مواضع ارمنستان و روسیه مهم ارزیابی کرد و با اشاره به موضوع قره باغ گفت: حضور صلحبانان روسی در منطقه قره باغ عامل مهم ثبات و امنیت در منطقه است.

روسیه به ارمنستان واکسن اسپوتنیک وی تحویل می دهد

پاشینیان گفت که ارمنستان از روسیه واکسن اسپوتنیک وی تحویل می گیرد و فردا (پنجشنبه) نخستین محموله واکسن شامل ۱۵ هزار دوز به ایروان ارسال می شود.

وی با بیان اینکه ارمنستان نیاز به یک میلیون دوز واکسن کرونا دارد، اظهار داشت: اما این واقعیت را درک می کنیم که روسیه نیاز شدید به واکسن کرونا دارد.

به گزارش شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه، در دیدار سران روسیه و ارمنستان درخصوص احداث نیروگاه هستنه ای جدید در ارمنستان نیز گفت و گو کردند.

نیروگاه هسته‌ای متسامور در دهه ۱۹۷۰ در سی کیلومتری غرب ایروان، پایتخت ارمنستان در شهر متسامور ساخته شد. این نیروگاه با دو راکتور مدل (وی وی ای آر ۴۴۰) که مختص راکتورهای روسی است کار خود را آغاز کرد. راکتور متسامور حدود ۴۰ درصد برق ارمنستان را تولید می‌کند ولی با توجه به زلزله ۱۹۸۸ ارمنستان تعطیل شد.

دولت ارمنستان درسال ۱۹۹۳مجددا تصمیم به راه‌اندازی این نیروگاه گرفت و در سال ۱۹۹۵راکتور شماره ۲ به کار انداخته شد. کار راه‌اندازی این نیروگاه در سال ۲۰۰۳ به شرکت انحصاری واردارت و صادرات برق روسیه سپرده شد.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها