عقب نشینی آمریکا از عراق ... واقعیت یا توهم!

عقب نشینی آمریکا از عراق ... واقعیت یا توهم!
شنبه 21 فروردين 1400 - 17:33

کارشناسان و ناظران بر این باورند که اعلام عقب نشینی آمریکا از عراق، پیروزی برای محور مقاومت به شمار می رود، این درحالیست که برخی دیگر از کارشناسان آنرا صرفاًً نوعی جار و جنجال تبلیغاتی می دانند.

العالم - نظرکده

کارشناسان روابط بین الملل معتقدند که عقب نشینی نیروهای امریکایی از جمله اولین اهداف محور مقاومت در انتقام خون شهیدان قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس است و اعلام این عقب نشینی از طریق رسانه ها، به منزله پیروزی محور مقاومت به شمار می رود.

کارشناسان مسائل بین المللی درباره وجود طرح آمریکایی برای پیاده کردن تجربه لبنان در عراق درباره وضعیت گروه های مقاومت در این کشور هشدار داده و گفته اند که برخی ها تلاش می کنند با صحبت از نقش حزب الله و سپس دولت مقتدر عراقی و سلاح مشروع و صحبت از نبود بهانه برای ادامه وجود این سلاح در دست این گروه ها پس از خروج نیروهای امریکایی ، تجربه لبنان را در عراق تکرار کنند.

کارشناسان مسائل بین الملل معتقدند که بیانیه آمریکا درباره عقب نشینی از عراق، از استقرار مجدد نیروهای امریکایی و تغییر نقش ها و واگذار کردن ماموریت مشورت و آموزش به آنان با حفظ ارتباط ارتش و نیروهای امنیتی عراق با توافق نامه امنیتی با امریکا برای آموزش و تجهیز آنان به سلاح سخن می گوید و درنتیجه ، به طور کلی مجموعه امنیتی عراق به تصمیم گیری و حضور نیروهای امریکایی وابسته است.

مسئولان گردان های سید الشهداء گفته اند که اظهارات امریکایی ها باید با گلوله و نه با جوهر نوشته شود، زیرا در بسیاری از موارد اظهارات آنان تغییر می کند و نمی توان در نتیجه گیری یک موضوع یا ارزیابی یک وضعیت، به آن استناد کرد.

به گفته آنان، امریکایی ها معتقدند که حضور آنان در عراق بر اساس درخواست دولت عراق در زمان حیدر العبادی برای کمک به این کشور در مقابله با داعش بوده است.

به گفته مسئولان گردان های سید الشهداء ، این درخواست پایان یافته و با مصوبه پارلمان عراق و نیز با نقض شدن یادداشت دولت عادل عبدالمهدی که خواهان عقب نشینی نیروهای بیگانه از عراق بعد از ارتکاب جنایت فجیع در حق شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس شد، لغو گردید.

مسئولان گردان های سید الشهداء می گویند که هیچ چارچوب قانونی برای حضور نیروهای امریکایی درعراق وجود ندارد و تنها نامی که می توان بر آن نهاد، دولت اشغالگر یا نیروهای اشغالگر است.

به گفته آنان، نمی توان از حضور نیروهای اشغالگر امریکایی در عراق چنانچه خود نیروهای امریکایی ادعا می کنند، به عنوان نیروهای مشورتی نام برد و عراق به این تعداد از نیروهای مشورتی نیاز ندارد.

آنان معتقدند که در شرایط فعلی، هیچ حرکتی برای خروج نیروهای امریکایی از عراق صورت نگرفته است و در اقدام این نیروها برای خروج از عراق، تردیدهایی وجود دارد.

تحلیلگران سیاسی این سوال را مطرح کرده اند که چرا آمریکا در عراق حضور دارد؟ این نوع اشغالگری در جهان منقرض شده است و اشغالگری بجز مواردی چون سلطه اقتصادی وجود ندارد ، اما این نوع اشغالگری و روش قدیمی برخورد با کشورها ، به این دلیل است که امریکا همه مهره های خود را در مقابله با چین از دست داده است.

به گفته کارشناسان مسائل سیاسی،عراقی ها در ابتدا به ورود نیروهای امریکایی به عراق به عنوان کسانی که رژیمی دیکتاتوری را ساقط کردند و دموکراسی را به عراق آوردند، نگاه می کردند، اما این نگاه، صرفاً نگاهی ساده لوحانه است، آمریکایی ها از همان ابتدا هم طرح اشغالگری در عراق را در سر داشتند.

مسئولان گردان های سید الشهداء تاکید دارند که عراقی ها نمی خواهند مساله عراق و گروه های عراقی در هر قضیه ای که به مذاکرات میان ایران و مریکا مرتبط می شود یا آنچه جنگ میان آنان خوانده می شود، ارتباط پیدا کند ، زیرا این موضوع، مساله سرزمین عراق است که نیروهای خارجی در آن حضور دارند که به آن ها می گوییم از کشورمان خارج شوید ولی آنان خارج نمی شوند.

به گفته آنان،گروه های عراقی به هیچ گونه اظهار نظری از سوی آمریکایی ها اعتماد نداشته و حرف زدن را قبول ندارند ، بلکه از عمل حرف می زنند،هر اندازه که عملیات گروه های مقاومت بیشتر می شود، اظهارات امریکایی ها درباره خروج از عراق هم بیشتر می شود اما در عمل هیچ خبری از خروج آنان نیست.

پربیننده ترین خبرها