نبرد "قدس" همچنان ادامه دارد

نبرد
پنج‌شنبه 26 فروردين 1400 - 09:59

قدس امروز در میان کرانه غربی و نوار غزه عنوان اصلی است، زیرا ارتباط مستقیمی با امکان اجرای انتخابات قانون گذاری فلسطین در بیست و دوم ماه آینده دارد. همه نشانه ها موید این است که رژیم اشغالگر اجازه برگزاری انتخابات در قدس را حتی به صورت نمادین نخواهد داد. تشکیلات خودگردان فلسطین نیز بارها تاکید کرد که بدون قدس، انتخابات را برگزار نخواهد کرد.

العالم-تحلیل روز

نبرد در قدس یک نبرد حاکمیتی واقعی است. در حالیکه رژیم اشغالگر تلاش می کند تا دستاورد آمریکا مبنی بر تعیین قدس به عنوان تنها پایتخت این رژیم را حفظ کند، فلسطینیان به روش های مختلف تلاش می کنند تا ثابت کنند قدس پایتخت حکومتی است که آنها انتظارش را می کشند.

اختلافی که میان فلسطینیان وجود داشت این بود که برخی معتقدند می توان از جامعه بین المللی انتظار داشت که به رژیم صهیونیستی فشار بیاورد تا بگذارند انتخابات در قدس اجرا شود و برخی دیگر، تبدیل کردن انتخابات به نبرد رو در رو و قرار دادن صهیونیست ها در عمل انجام شده را ترجیح می دهند. صرف نظر از این دو دیدگاه، نبرد قدس جنگی مستمر است و نیازمند یک ایستادگی بلند مدت است.

رژیم اشغالگر اسرائیل از سال 1967 وارد قدس شد، فلسطینی ها را وادار به کوچ کرد، برای شهرک سازی خود دیوار حائل را در اطراف شهر بنا کرد و آن را از بخش عربی و اسلامی جدا نمود. با نگاهی کلی به رویدادهای امروز در قدس، یهودی سازی را می بینیم که بر تاریخ و حال و آینده اثر گذاشته است. بنای نژادپرستانه دیوار حائل در اطراف قدس، وضعیت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جدیدی ایجاد کرد که در آن، ماندن فلسطینی ها در شهر به جنگی میان اشغالگران و صاحبان اصلی زمین تبدیل شد.

این مردم هرروز در نبردی خود را تنها می بینند که اشغالگران در آن از همه حمایت های مادی برخوردارند درحالیکه آنها چیزی جز اراده فولادشکن خود ندارند. اگر تشکیلات خودگردان فلسطین و احزاب به دنبال احقاق حق در قدس هستند، باید از حضور فلسطینی ها در قدس برای اثبات این حق استفاده کنند و آن را به سنگی تبدیل کنند که آرزوهای اشغالگران برای ایجاد فضای مطلوب خود را خرد کند.

بزرگ ترین مشکل این است که همگان بدون استثنا از قدس به عنوان مرکز نبرد با اشغالگران یاد می کنند اما هیچ کس از مولفه های پایداری صحبت نمی کند. مولفه های پایداری واقعی امروز حمایت از فلسطینیان برای باقی ماندن در سرزمینشان است. رژیم اشغالگر با سرعت مشغول شهرک سازی است چرا که می داند حقیقت ناگزیر آشکار خواهد شد. بنابراین درصدد تسلط بر جمعیت و جغرافیا است تا بتواند هدف مورد نظر خود را اعمال کند و آن، فرستادن فلسطینی ها به بیرون از دیوار حائل و همه موانعی است که از هر سو قدس را احاطه کرده اند.

هنگامی که رژیم صهیونیستی ایده تعیین پایتخت فلسطین در شهرک ها و مناطق شرقی قدس را مطرح کرد، برخی از اعراب درحال برنامه ریزی و اجرای هم زمان نقشه استیلا و پایان دادن به حضور فلسطینی ها بودند و اکنون به آنها می گویند که چندین کیلومتر دور شوند و پایتختی برای خود تاسیس کنند که نامش مشکلی نداشته باشد. تمامی اقدامات عملی نیز از این ایده حمایت می کند.

نبرد برای باقی ماندن در قدس آخرین نبرد است. اگر فلسطینی ها آن را ببازند، اشغالگران آنها را وادار می کنند که نه تنها در قدس بلکه در کرانه غربی نیز تکه پاره های سرزمین خود را بپذیرند و آنها را در وطن خود بیگانه خواهند کرد تا هر راه حل پیشنهادی را بپذیرند، حتی اگر همانطور که نتانیاهو نیز گفته، سهمشان کمی بیشتر از دولت خود گردان و بسیار کمتر از حکومت باشد.

مساله برگزار شدن یا نشدن انتخابات در قدس نیست، مساله قدرت فلسطینی ها در حفظ حق خود و اعراب و مسلمانان قدس است. نبرد از زمانی که آغاز نشد که فلسطینی ها بخاطر انتخابات اختلافات را کنار گذاشتند، و بعد از انتخابات نیز پایان نخواهد یافت. زیرا این نبرد برای بقا تا زمانی که خداوند سرنوشت آن را مقدر کند، ادامه دارد .

فارس الصرفندی

پربیننده ترین خبرها