موانع جدید فراروی کمیسیون مشترک برجام در وین

موانع جدید فراروی کمیسیون مشترک برجام در وین
پنج‌شنبه 26 فروردين 1400 - 11:14

خبر: در حالی دور جدید گفتگوهای برجام در وین آغاز می‌شود که موانعی جدید، دستیابی به نتیجه را دشوار کرده است.

تحلیل:

- در حالی که پیش از این توافق مرحله ای یا یکجا در الغای تحریم‌ها از سوی آمریکا در مقابل بازگشت ایران به تعهدات هسته ای موضوع بحث‌های وین بود اما حمله به سایت هسته ای نطنز و در واکنش به آن تصمیم ایران به غنی سازی۶۰ درصدی اورانیوم دور نمای مذاکرات وین را پیچیده‌تر و سخت تر نشان می‌دهد.
- اگر چه هیچ تردیدی نیست که عامل و امر حمله به تاسیسات نطنز اسرائیل بوده است اما هیچ تردیدی هم نیست که این اقدام در حساس‌ترین شرایط بدون رضایت و اطلاع آمریکا صورت نپذیرفته است. معنای این مساله ان است که آمریکا از این اقدام رژیم ممانعت بعمل نیاورده تا ایران را مجبور به پذیرش شرایط خود در نشست وین کند.
- ایران مجدداً در نشست وین با دستور کار معین سابق حاضر می‌شود و البته این بار یک دستورالعمل ویژه‌تر و البته جدید هم مدنظردارد و آن اینکه بشدت نسبت به فرسایشی شدن این مذاکرات حساس است و از چنین مساله ای اجتناب دارد.
- هرچند از رفتار ایران چنین برنمیاید که عجله ای در کارداشته باشد و اعلام غنی سازی ۶۰ درصدی هم نشان داد ایران برنامه هسته ای را بی تاثیر از بیرون مرزها و تنها وفق مصالحش پیش می‌برد اما بنظر می‌رسد آمریکا اصرار دارد تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران ماجرا را خاتمه دهد. آمریکا به خوبی می‌داند درمیان مجهولات متعدد فرارو، بامجهولی بشدت غریب بنام دولت جدید ایران و سیاست‌های حتما جدید این دولت مواجه خواهد شد.
- رفتار ایران در اعلام غنی سازی ۶۰ درصدی حتما آمریکا را در رفتار محتاط تر خواهد کرد و حداقل تا پایان نشست‌های وین وادار خواهد کرد دست به عصاتر از پیش حرکت کند هر چند تا اینجای کار مسئول اصلی هرگونه بن بست در مذاکرات آمریکا و اروپایی است که در گرماگرم مذاکرات برخی از چهره های نظامی ایران را تحریم کرد.

پربیننده ترین خبرها