آب، نفت و توربین های بادی؛

رژیم صهیونیستی این چنین جولان را می بلعد

رژیم صهیونیستی این چنین جولان را می بلعد
جمعه 27 فروردين 1400 - 09:42

همسر "ایلی کوهن"، جاسوس سابق رژیم صهیونیستی در سوریه در گفتگو با کانال 12 تلویزیون این رژیم، از نقش همسرش در اشغال ارتفاعات جولان سوریه در سال 1967 پرده برداشت.

العالم - کشکول

همسر "ایلی کوهن"، جاسوس سابق رژیم صهیونیستی در سوریه – که 56 سال قبل توسط دمشق شناسایی و اعدام شد – در گفتگو با کانال 12 تلویزیون این رژیم، از نقش همسرش در اشغال ارتفاعات جولان سوریه در سال 1967 پرده برداشت.

"نادیا"، همسر این جاسوس اسرائیلی – که در سال 1965 در میدان المرجه در ملأ عام اعدام شد و رژیم صهیونیستی هنوز انتظار دارد دولت سوریه جنازه او را تحویل دهد – گفت که کوهن اطلاعات مربوط به استقرار ارتش سوریه در ارتفاعات جولان را در اختیار "اسرائیل" قرار می داد و حتی این اطلاعات توانست یک تیپ از ارتش این رژیم را از مرگ حتمی نجات داده و به این رژیم در اشغال ارتفاعات جولان – که برای رژیم اشغالگر اهمیت استراتژیک دارد – کمک کرد.

با صرف نظر از درستی یا نادرستی این اطلاعات، رژیم صهیونیستی از همان ابتدا به اهمیت استراتژیک ارتفاعات جولان – که بر خاک چهار کشور مشرف است – به طور کامل واقف بوده است. این رژیم هم اکنون یک سوم آب مورد نیاز شهرک نشینان را از این منطقه تأمین می کند. تردیدی نیست که این رژیم از زمان اشغال فلسطین در سال 1948، به دنبال اشغال ارتفاعات جولان بود. کما اینکه به هر روشی که می توانست سعی داشت منابع و ثروت های این منطقه را تصاحب کند.

این رژیم علاوه بر اشغال جولان و تخلیه منابع زیرزمینی آن سعی می کند با استفاده از توربین های بادی غول پیکر برای تولید برق، هوای این منطقه را هم استثمار کند. در واقع هدف این رژیم فقط استفاده از انرژی پاک نیست بلکه به دنبال توسعه اشغالگری و کوچاندن ساکنان اصلی جولان است که با اینکه در محاصره رژیم صهیونیستی هستند، هویت عربی خود را حفظ کرده اند.

رژیم صهیونیستی با بسط سیطره خود در جولان، طی ده سال گذشته، اقدام به توسعه شهرک های صهیونیست نشین کرده است و طبق برنامه قصد دارد تعداد شهرک نشین های این منطقه را از 20 هزار نفر فعلی به 250 هزار نفر در سال 2030 برساند. این رژیم همچنین تعداد پاسگاه های خود را بیشتر کرده و پاسگاه مرزی جدیدی در خط آتش بس تأسیس کرده است؛ در سال 2018 نیز انتخابات شورای محلی را برگزار کرد که میزان مشارکت در آن از 1 درصد فراتر نرفت زیرا اهالی جولان، ماهیت نقشه های خبیثانه رژیم صهیونیستی را برای اجرای پروژه های بهره برداری از هوای منطقه، شناخته و از 5 دهه پیش تا الان پیوسته در مقابل این رژیم مقاومت کرده اند. یکی از خطرناکترین این پروژه ها، طرح نصب توربین های بادی است که به ظاهر برای تولید انرژی پاک و در اصل، دست اندازی بر زمین های اهالی جولان است؛ این رژیم اهالی جولان را مجبور به ثبت زمین های خود در این رژیم کرده است.

اهالی جولان برای مقابله با این نقشه از راه قانونی وارد عمل شده و به دادگاه های این رژیم شکایت کردند اما دولت این رژیم، به بهانه اینکه این طرح یک طرح ملی است، روند رسیدگی قانونی را مختل کرد و حق مصادره این اراضی را در اختیار وزیر دارایی این رژیم قرار داد. اکنون تنها راه، مقاومت در برابر این روند و مقابله با شرکت "انرژیکس" – مجری پروژه- و مبارزه با نظامیان اشغالگری است که این شرکت را پشتیبانی می کنند. مردم با ترتیب دادن تظاهرات و روشنگری و برگزاری سمینار، با این رژیم مقابله می کنند.

علاوه بر پروژه نصب توربین های بادی، شاهد اجرای پروژه حفاری برای نفت هم هستیم. طبق آمارهای اولیه، میدان نفتی وسیعی در این منطقه شناسایی شده است به این ترتیب رژیم صهیونیستی همه بهانه های لازم برای توسعه شهرک های خود را در این منطقه و محاصره روستاهای عربی و جلوگیری از توسعه و آبادانی این روستاها و کاهش سطح زمین های کشاورزی دارد.

در حالی که دولت سوریه پیوسته بر آزادسازی جولان با استفاده از تمام ابزارهای موجود تأکید می کند، عرب ها با بی توجهی به وضعیت جولان و فلسطین، سرگرم سازش همه جانبه با رژیم صهیونیستی هستند.

پربیننده ترین خبرها