توافق چین و آمریکا بر سر تغییرات آب و هوایی

توافق چین و آمریکا بر سر تغییرات آب و هوایی
يکشنبه 29 فروردين 1400 - 16:47

پس از یک دوره اختلافات جدی میان آمریکا و چین در دولت جدید واشنگتن، به نظر دوطرف بر سر موضوع تغییرات آب و هوایی با یکدیگر به توافق رسیده‌اند.

العالم - آمریکا

چین و آمریکا امروز در بیانیه مشترکی توافق کردند که پیش از دور جدید مذاکرات بین الملل در پایان سال تعهدات بیشتری برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی داشته باشند.

این بیانیه پس از جلسه بین شی ژنهوا و همتای آمریکایی اش جان کری در شانگهای در روزهای پنجشنبه و جمعه منتشر شد.

در این بیانیه مشترک امده که آمریکا و چین به همکاری با یکدیگر و کشورهای دیگر برای رسیدگی به بحران اقلیمی توافق کردند. دو کشور به بحث درباره اقدامات مشخص در دهه 2020 به منظور کاهش گازهای گلخانه ای با هدف حفظ دمای کره زمین متناسب با توافق پاریس ادامه می دهند.

جان کری چهارشنبه شب تحت پروتکل های شدید کویید 19 وارد شانگهای شد و پس از آن به سئول سفر کرد. سفر او به شانگهای اولین سفر یک مقام عالیرتبه در دولت بایدن به چین پس از به قدرت رسیدن او بوده است. پیش از این سفر مقامات ارشد دو کشور در نشستی در الاسکا اختلاف نظرهای جدی میان یکدیگر را علنی کردند.

در ابتدای نخستین روز این ملاقات‌ها که روز پنجشنبه 18 مارس برگزار شد وزیر امور خارجه آمریکا در مقابل دوربین‌های تلویزیونی به همتای چینی خود تاخت و اظهار داشت اقدامات چین نظام مبتنی بر مقررات حاکم بر جهان را تهدید می‌کند و دولت جدید آمریکا به دنبال این است که این رفتارهای چین را تغییر دهد.

بلینکن در ادامه برخی از این موارد را برشمرد و به موضوعاتی چون وضعیت تایوان، هنگ کنگ، وضعیت اقلیت مسلمان در اویغور و همچنین حملات سایبری چین به آمریکا اشاره کرد.

در بخش دیگری از این مجادله دو طرف که دوربین‌های تلویزیونی هم آن‌را ثبت کردند، وانگ یی وزیر خارجه چین در نطقی 15 دقیقه‌ای و به زبان چینی به اظهارات بلینکن پاسخ داد. آقای یی در صحبت‌های خود اعلام کرد که ایالات متحده از قدرت نظامی و هژمونی مالی خود برای سرکوب در نقاط مختلف جهان استفاده می‌کند.

دیپلمات ارشد چینی همچنین تاکید کرد که این کشور خود را تابع مقررات بین‌المللی و سازمان ملل می‌داند و نه تابع چند کشور اندک که مدعی هستند مدافع نظم بین‌المللی‌اند.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها