برای هزارمین بار؛ عربستان سعودی، پاکستان را سرخورده می‌کند

برای هزارمین بار؛ عربستان سعودی، پاکستان را سرخورده می‌کند
دوشنبه 30 فروردين 1400 - 22:48

عربستان سعودی و پاکستان بر سر روابط به ظاهر پایدار و بلندمدت که به نفع هر دو طرف باشد توافق کرده‌اند، اما معمولاً سردی بر این روابط حاکم می‌شود.

العالم- کشکول

اخیرا، پاکستان به دلیل شکایت‌های پاکستانی‌های مقیم در عربستان سعودی، شماری از دیپلمات‌های خود را از این کشور فراخوانده است.

اسلام‌آباد می‌گوید، ریاض شمار زیادی از کارگران پاکستانی را طی دو سال گذشته به صورت یک‌طرفه اخراج کرده و این پرونده انسانی باعث بروز تنش در روابط بین دو کشور شده است.

تنش در روابط ریاض و اسلام‌آباد، توانایی‌های طرف سعودی را در ایجاد ائتلاف‌های مستحکم و پایدار زیر سوال می‌برد.

پاکستان از نیروهای قدرتمند جهان اسلام در جنوب آسیا محسوب می‌شود؛ منطقه‌ای که از تزلزل اقتصادی رنج می‌برد و به کمک‌های مالی نیاز دارد. از سوی دیگر، حدود دو میلیون شهروند پاکستانی در عربستان سعودی کار می‌کنند که ارز خارجی ارسالی از عربستان به پاکستان، سالانه معادل چهار و نیم میلیارد دلار است.

از سوی دیگر، عربستان سعودی بدون داشتن دیدگاه استراتژی روشن، به جنگ یمن و مساله حقوق بشر نگاه می‌کند؛ جنگی که پاکستان را نیز در باتلاق خود گرفتار کرد و پاکستان بدون آنکه خودش مطلع باشد، از اعضای ائتلاف جنگی علیه یمن شد.

یکی از بارزترین ابعاد تنش میان دو کشور، فشاری بود که عربستان سعودی سال گذشته به پاکستان وارد کرد تا بدهی آن را پرداخت کند. این روش غیرمعمول در بازپرداخت وام وخیم شدن روابط میان ریاض و اسلام‌آباد را آشکار می‌کند. عربستان سعودی در اواخر سال 2018 میلادی 3 میلیارد دلار وام و 3.2 میلیارد دلار اعتبار نفتی به پاکستان داده بود.

عربستان سعودی به رغم برخی تنش‌ها، بزرگ‌ترین صادر کننده نفت به پاکستان است و این کشور اصلی‌ترین بازار برای محصولات و کالاهای پاکستانی محسوب می‌شود. از سوی دیگر، با توجه به اینکه پاکستان یکی از قدرتمندترین ارتش‌های جهان و یک کشور هسته‌ای مسلمان به حساب می‌آید، همکاری‌های نظامی بین دو طرف نیز تقویت خواهد شد.

پرواضح است که ریاض با اسلام آباد با منطق احترام رفتار نمی‌کند و روابط تاریخی میان دو کشور به موازات روابط سیاسی دو جانبه نبوده است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها