دمشق: سازمان منع سلاح شیمیایی به محل اخاذی حامیان تروریست‌ها تبدیل شده است

دمشق: سازمان منع سلاح شیمیایی به محل اخاذی حامیان تروریست‌ها تبدیل شده است
پنج‌شنبه 2 ارديبهشت 1400 - 00:07

وزارت خارجه سوریه تصمیم ضد سوری امروز در سازمان منع سلاح شیمیایی را که پیش‌نویس آن از سوی فرانسه ارائه شده بود، محکوم کرد و آن را در راستای حمایت از گروه‌های تروریستی خواند.

العالم-سوریه

سوریه مصوبه امروز کشورهای غربی در بیست و پنجمین نشست کنفرانس کشورهای عضو سازمان منع سلاح‌های شیمیایی علیه سوریه را به شدت محکوم و تأکید کرد که این یک اتفاق خطرناک در روند کار این سازمان است و با منشور آن سازگار نیست.

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه(سانا)، سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی در نشست امروز کشورهای طرف قرارداد این سازمان، برخی حقوق و امتیازات سوریه از جمله حق رأی دادن طبق کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی را به دلیل آنچه حملات شمیایی دولت سوریه در مارس ۲۰۱۷ در لطامنه و فوریه ۲۰۱۸ در سراقب خوانده است، معلق کرد.

نماینده انگلیس در این سازمان ضمن اعلام این خبر گفته است که حق رای و حضور نمایندگان دولت سوریه در این سازمان تا موقع عمل به مسئولیت‌هایشان تعلیق شده است.

پیش‌نویس این تصمیم که برای نخستین بار در این سازمان اتخاذ شد به رهبری فرانسه و با حمایت ۴۶ کشور تنظیم شده و مورد رای موافق ۸۷ کشور قرار گرفت. ۱۵ کشور به این پیش‌نویس رای مخالف داده و ۳۴ کشور نیز رای ممتنع دادند.

در بیانیه وزارت خارجه سوریه آمده است: جمهوری عربی سوریه با قوی‌ترین عبارات، رویکرد خصمانه‌ای را که امروز در کار بیست و پنجمین نشست کنفرانس کشورهای عضو سازمان منع سلاح‌های شیمیایی علیه سوریه اتخاذ شد، محکوم می‌کند که در آن کشورهای غربی به ویژه ایالات متحده، انگلیس و فرانسه با شنیع‌ترین روش‌های اخاذی، تهدید، زورگویی و فشار علیه سوریه تصمیمی را تصویب کردند که سابقه‌ای خطرناک برای تاریخچه این سازمان محسوب می‌شود.

این وزارتخانه گفت: فقط ۴۵ درصد از جمع ۱۹۳ کشورهای طرف کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی به این تصمیم غیرقانونی رأی مثبت داده‌اند. نتایج آرا بیانگر این واقعیت است که این تصمیم اکثریت کشورهای عضو سازمان نبوده و با رویه‌های معمول آن برای تصمیم‌گیری که از زمان تاسیس آن در سال ۱۹۹۷ همخوانی ندارد.

در بیانیه وزارت خارجه سوریه آمده است: تهیه کنندگان این تصمیم غیرقانونی عمداً تلاش‌های زیادی را که سوریه طی هشت سال گذشته از زمان ورود داوطلبانه خود به سازمان انجام داده و همکاری بی سابقه‌ای که با تیم‌های این سازمان نشان داده است، نادیده گرفتند.

وزارت خارجه سوریه این تصمیم را در چارچوب حمایت مستقیم غربی‌ها از گروه های تروریستی خواند و گفت: غربی‌ها با این تصمیم خود، تروریست‌ها را برای ادامه جرایم خود از جمله جرایم استفاده از سلاح شیمیایی تشویق می‌کند، زیرا کسانی که طرح این مصوبه را ارائه دادند و از آن حمایت کردند همان کشورهایی هستند که از تروریست‌ها در سوریه حمایت مالی و تسلیحاتی کردند.

وزارت خارجه سوریه گفت که این تصمیم میزان شکاف درون سازمان منع گسترش سلاح شیمیایی را نشان می‌دهد منجر به دو قطبی شدن آن می‌شود و به سازمان و کار آینده آن آسیب جدی می‌رساند و در عین حال این تصمیم تلاش‌های بین المللی را در رسیدن به اهداف کنوانسیون را تضعیف کرده و شکاف بین کشورهای عضو آن را عمیق‌تر خواهد کرد.

وزارت خارجه سوریه بارها تاکید کرده است که سازمان منع سلاح شیمیایی با گزارش‌های جعلی خود به ابزاری برای اجرای برنامه‌های خصمانه آمریکا علیه دمشق تبدیل شده زیرا سوریه نه سلاح شیمیایی در اختیار دارد و نه هرگز به دنبال استفاده از آن بوده است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها