انتخابات ریاست جمهوری سوریه؛ آغاز مرحله ای نوین

انتخابات ریاست جمهوری سوریه؛ آغاز مرحله ای نوین
پنج‌شنبه 2 ارديبهشت 1400 - 22:48

دمشق راه را به سمت انتخابات ریاست جمهوری گشود و تاریخ 26 ماه می را زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تعیین کرد؛ این انتخابات در شرایط میدانی و سیاسی و چالش های خارجی اقدامی بس منحصر به فرد است.

العالم ـ سوریه

همانطور که انتظار می رفت، مجلس الشعب سوریه زمان برپایی انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد. این انتخابات دومین انتخابات در سال‌های جنگ به موجب قانون اساسی سال 2012 است. این انتخابات پس از گذشت ده سال از جنگ تحمیلی علیه سوریه برگزار می شود. این امر بیانگر قدرت و توان نهادهای قانون اساسی سوریه در طول این سال‌ها و قدرت آنها در برپایی انتخابات ریاست جمهوری است و این به رغم جنگ نظامی و تروریسم اقتصادی علیه سوریه است. این انتخابات حاکی از بامدادی جدید و امیدی تازه است و سوریه را به مرحله پس از جنگ منتقل می کند. این مرحله عملا با تلاشها و اقداماتی در عرصه اجتماعی ومبارزه با فساد آغاز شده است. نهادهای سوریه راهبرد مبارزه با تورم را به سرانجام رساندند و قوانینی همسو با اوضاع اقتصادی وضع کردند.

انتخابات ریاست جمهوری سوریه پیام های متعددی به محافل تصمیم گیرنده سیاسی در منطقه و جهان ارسال کرد. از مهمترین این پیام ها آن است که ساختار سیاسی و اداری سوریه قادر به تکامل است؛ بدین معنا که دولت سوریه دولت نهادها و موسسات است. تروریسم با تمام اشکال آن نتوانست بر آن اثر بگذارد. پس از دستاوردهای نظامی و امنیتی و مقابله با تروریسم اقتصادی، اینک برگزاری انتخابات قانونگذاری و ریاست جمهوری موفقیتی بزرگ به شمار می آید. دمشق در این نبرد بی صدا از طریق برپایی انتخابات در واقع تمام اقدامات کشورهای متجاوز را نقش برآب کرد. این کشورها به دنبال ایجاد هرج و مرج و تخریب زیرساخت های دولت سوریه بودند. در حالی که دولت سوریه مشروعیت خود را از مردم اخذ کرده است. دولت سوریه اصل حاکمیت ملت را تحکیم و تثبیت می کند و بر صلاحیت سیاسی ملت سوریه صحه می گذارد و به نیروهای متجاوز و دشمنان اجازه نمی دهد تا تصمیمات مستقل ملت سوریه را مصادره کنند. این در حالی است که استخبارات غرب و متحدانشان در منطقه همواره علیه سوریه توطئه چینی می کنند تا به مقابله با ملت سوریه و مصادره تصمیمات آنها از طریق ایجاد بحران های متعدد در کشور بپردازند. اما مشروعیت سوریه و اراده ملت همچنان به راه خود ادامه می دهد و در این نبرد ملت سوریه از ساختار دولت دفاع می کند و در واقع انتخابات یک نبرد دفاعی است؛ و این جنگ با تصمیم غربی ها و حمایت مالی عربها به منظور براندازی حاکمیت سوریه و ضربه زدن به تریبون عزت و کرامت عرب ها و انسانیت راه اندازی شد.

برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این برهه الگویی واقعی برای کشورهای اطراف و ملت های آنهاست. سوریه می خواهد از حق خود در انتخاب رهبرانش به دور از دیکته های خارجی و توافقات بین المللی بهره ببرد. انتخابات فرصتی است برای آنکه ملت سوریه پیام روشن و شفاف خود را ارسال کند مبنی بر آنکه بازگشتی به وابستگی به غرب با تمام اشکال آن وجود ندارد. منصب ریاست جمهوری باید آزمون محبوبیت در میهن خود را پشت سر بگذارد. سوری ها نمی پذیرند که قدرتی برسر کار آید که اصول و آرمانهای سوریه در مقاومت و آزادسازی و دفاع از مقدسات کشور را نادیده بگیرد. از این رو ملت سوریه و دولت و نهادهایش با تکیه بر این رویکرد در این نبرد بی صدا مشارکت می کنند و به خوبی می دانند که هر برگه رای در صندوق رای گیری همچون گلوله و خمپاره ای بر سر مواضع دشمنان است. مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری نوعی اقدامی دفاعی و دفاع از سوریه به شمار می آید. این انتخابات فقط برای انتخاب رییس جمهور نیست بلکه برای تثبیت یک جمهوری مستقل و نیز حفظ حاکمیت کشور است. از این رو انتخابات ریاست جمهوری آغاز مرحله ای مهم برای تکمیل پیروزی سوریه در این جنگ است و راه را برای مردم سوریه برای سازندگی و خیزش در کشور فراهم می کند. به همین سبب دولت اصرار و پافشاری می کند که تمام مردم در این انتخابات مشارکت کنند و سفارتخانه های سوریه در خارج از کشور نیز طبق قانون اساسی به روی رای دهندگان باز است؛ تا توپ را درزمین قدرت هایی بیندازد که مدعی حقوق بشر و آزادی و دموکراسی هستند. این قدرت ها یا باید به شهروندان سوریه در کشورشان اجازه مشارکت در انتخابارت را بدهند، یا آنکه چهره واقعی آنها بار دیگر در برابر جهانیان برملا شود.

سخن آخر آنکه به ثمر رسیدن این انتخابات در واقع تکمیل پیروزی سوریه است که تمام طرح های تقسیم و تجزیه کشور را نقش بر آب کرد. همچنین تلاشهای غرب برای سیطره بر تصمیمات سیاسی سوریه را نیز با شکست مواجه کرد. غرب که حامی نیروهای دشمن است، متوجه این مساله نبوده است که سوریه عنصری اصلی در محوری است که همواره شکست های سنگینی به دشمنان وارد کرده است؛ همچنین از یاد برده است که دوران شکست دیگر سپری شده و اینک دوران پیروزی از سر رسیده است.

پربیننده ترین خبرها