انتقاد روسیه از مواضع جانبدارانه اتحادیه اروپا در مساله اوکراین

انتقاد روسیه از مواضع جانبدارانه اتحادیه اروپا در مساله اوکراین
شنبه 4 ارديبهشت 1400 - 11:56

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با انتقاد از مقاله جوسپ بورل مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره اوکراین، وی را به اتخاذ رویکرد مغرضانه و جانبدارانه در این مساله متهم کرد.

العالم ـ اروپا

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، در بیانیه ای که در پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه روسیه منتشر شد، با اشاره به مقاله بورل در وبلاگ وی خاطرنشان کرد: متن این مقاله را نمونه ای از غرض ورزی اتحادیه اروپا و ناتوانی آن از ارزیابی واقعی رویدادهای اوکراین و درک علت وقوع این مسائل و پیامدهای ناگوار آن می دانیم.

وی افزود: موضع حانبدارانه دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا که یک بار دیگر ادعا کرده است که روسیه علیه اوکراین خصومت جویی می کند، مایوس کننده است.

«جوسپ بورل» مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه شنبه هفته گذشته در مقاله ای روسیه را به خصومت ورزی علیه اوکراین و تجمع نیروهای خود در مرزهای این کشور متهم کرد و کی یف را بخاطر رویکرد خویشتندارانه و صبر و شکیبایی در این شرایط تحسین کرد.

بورل همچنین مدعی شده بود که روسیه ۱۵۰ هزار نیرو در مرز اوکراین مستقر کرده است اما دفتر وی این اطلاعات را اصلاح کرد و اعلام کرد که ۱۰۰ هزار نفر از نیروهای روسیه در مناطق مرزی با اوکراین مستقر شده اند.

زاخارووا در ادامه انتقاد از این مقاله بورل نوشت: چگونه می توان از واکنش خویشتندارانه و بویژه گامهای کی یف برای حل و فصل این وضعیت سخن گفت در حالی که ارتش اوکراین تسلیحات سنگین خود را به نزدیکی خطوط حائل در منطقه دونباس منتقل و نواحی حومه شهر دونتسک را با خمپاره و سلاح های سنگین هدف قرار می دهد که بر اثر آن غیرنظامیان ازجمله کودکان کشته یا مجروح می شوند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در ادامه بیانیه خود نوشت: تشویق اوکراین و ادعای استقرار نیروهای روسیه در نزدیکی مرزهای اوکراین در شرایطی که اتحادیه اروپا نه فقط روحیه جنگ طلبی در بین مقامهای اوکراینی برای بکارگیری زور به منظور حل مساله جنوب شرق این کشور را نادیده می گیرد، بلکه از آن حمایت می کند، بیشرمانه به نظر می رسد.

وی افزود: غیر از این چگونه می توان اظهارات سران اتحادیه اروپا در اعلام حمایت از اوکراین را ارزیابی کرد.

پیشتر سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرده بود که پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) سیاستمداران اوکراینی را برای متشنج تر کردن اوضاع منطقه دونباس تحریک می کند.

زاخارووا روز چهارشنبه هفته گذشته در گفت و گو با رادیو «وستی اف. ام» خاطرنشان کرد: ناتو به عنوان یک ائتلاف نظامی که باید به امور امنیتی بپردازد، بار دیگر به بازی سیاسی با کی یف (دولت اوکراین) می پردازد.

وی افزود: در همین حال ناتو که روابط نزدیک با رژیم دارد از رویدادها در دونباس ابراز نگرانی نمی کند و برعکس سیاستمداران اوکراینی را بیشتر تحریک می کند و این وضعیت سالهاست که ادامه دارد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با اشاره به کشته شدن شمار زیادی از ساکنان محلی در دونباس ازجمله زنان و کودکان و افراد سالخورده بر اثر اقدامات خصمانه از طرف اوکراین خاطرنشان کرد: اتحادیه اروپا که مجموعه قدرتمند متشکل از نیروهای نظامی و تشکیلات اقتصادی و سازمان های اطلاعاتی است با از یاد بردن تعهدات امنیتی، نظاره گر حوادث اوکراین است.

تنش‌ها در دونباس میان جدایی طلبان و دولت اوکراین از ماه گذشته اوج گرفته است.

به گزارش ایرنا، ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین یک هفته پیش طی یک مکالمه تلفنی با دبیرکل ناتو ینس استولتنبرگ، گفت که تنها با ورود اوکراین به سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) می‌توان به پایان درگیری در دونباس پایان داد.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین در مورد این اظهارات رییس جمهوری اوکراین در مورد پیوستن به ناتو واکنش نشان داد و بیان کرد: پیوستن این کشور به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) تنها اوضاع این کشور را وخیم‌تر می‌کند.

ناتو برای برگزاری رزمایش بزرگی با شرکت اوکراین و پنج کشور دیگر در پهنه آبی دریای سیاه در ماه‌های آوریل و می (اردیبهشت و خرداد) آماده می‌شود که گفته شده سناریوی ضد روسیه دارد.

در جریان مناقشه دونباس در شرق اوکراین که در سال ۲۰۱۴ آغاز و پنج سال بطول انجامید بیش از ۱۳ هزار نفر کشته شدند.

پربیننده ترین خبرها