اقدام آمریکا به انهدام تجهیزات نظامی،به رغم نیاز ارتش افغانستان برای مقابله با تروریست ها

اقدام آمریکا به انهدام تجهیزات نظامی،به رغم نیاز ارتش افغانستان برای مقابله با تروریست ها
يکشنبه 5 ارديبهشت 1400 - 12:18

شماری از کارشناسان نظامی ،سیاسی و فعالان رسانه ای افغانستان از انهدام تجهیزات نظامی آمریکا در شرایطی که ارتش افغانستان نیازمند تجهیزات نظامی پیشرفته برای مقابله با تروریست ها است، انتقاد کردند.

العالم ـ آسیا

فعالان سیاسی این اقدام آمریکا را خلاف پیمان امنیتی کابل – واشنگتن می دانند و خواستار تجدید نظر دولتمردان آمریکایی در انتقال و انهدام این تجهیزات شدند.

رسانه های افغانستان ، انهدام تجهیزات نظامی آمریکا در افغانستان را نشان دهنده صداقت نداشتن آمریکا در مبارزه با تروریست ها می دانند.

شبکه خبری سی ان ان آمریکا در گزاررشی اعلام کرد، باتوجه به زمان کم باقیمانده برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، احتمال انهدام تسلیحات و تجهیزات نظامی با استفاده از مواد منفجره افزایش یافته است.

براساس توافقنامه قطر، امریکا متعهد شده بود که از اول ماه می از افغانستان خارج شود که دولت جدید آمریکا آن را به سپتامبر موکول کرده است.

یکی از چالش‌ها عمده برای انتقال و خارج کردن تجهیزات جغرافیای این کشور است و با توجه به زمین کوهستانی و ناهموار افغانستان امکان خروج تجهیزات از طریق جاده در زمان کوتاه وجود ندارد و بنادری نیز در نزدیکی برای انتقال تجهیزات از طریق کشتی نیست.

«ژنرال عتیق الله امرخیل» فرمانده سابق نیروهای هوایی ارتش افغانستان و آگاه امور سیاسی در گفت وگو با ایرنا خاطرنشان کرد واقعیت این است که آمریکا و ارتش این کشور به دولت افغانستان اعتماد ندارد.

وی اظهارداشت افغان ها در گذشته در حفظ و نگهداری تجهیزات پیشرفته نظامی شوروی از قبیل موشک های اسکات نیز بی توجهی کرده بودند.

به گفته وی،مجاهدین تجهیزات پیشرفته شوروی سابق را به قیمت آهن قراضه در اختیار پاکستان قرار دادند.

این کارشناس نظامی گفت که اکنون آمریکایی‌ها تنها تجهیزات نظامی را که در آن تکنولوژی پیشرفته بکار نرفته باشد را دراختیار ارتش افغانستان قرار می دهند .

وی معتقد است پس از خروج آمریکا از افغانستان ،طالبان بخش های وسیعی از کشور را به کنترل خود در می آورد.

فرمانده سابق نیروی هوایی افغانستان گفت که آمریکایی ها تمایل ندارند که روابط نزدیک خود را با افغانستان ادامه دهند اما تجهیزات، سلاح و مهماتی را که ارتش افغانستان از آن در جنگ علیه طالبان استفاده می کرد ند، در اختیار وزارت دفاع قرار خواهند داد.

«مسعوده کرخی» عضو مجلس نمایندگان افغانستان نیز نیز در گفت وگو با خبرنگاران گفت که نفاق و بی اعتمادی در بین دولتمردان باعث شده است که خارجی‌ها اعتماد خود را نسبت به افغانها از دست بدهند.

وی افزود:خارجی‌ها باور دارند که در افغانستان هیچ مورد قابل اعتمادی وجود ندارد و هر لحظه ممکن است تجهیزات پیشرفته نظامی در اختیار گروه های تروریستی قرار گیرد.

به گفته این عضو مجلس افغانستان اگر آمریکایی‌ها در گذشته تجهیزات خود را به پاکستان انتقال داده است به این دلیل که پاکستان توانسته اعتماد کشورهای غربی را جلب کند و افغانستان نباید خود را به خصوص در رابطه با امکانات نظامی با کشورهای منطقه از جمله پاکستان مقایسه کند.

محمد رادمنش سخنگوی سابق وزارت دفاع افغانستان گفت که از دید آمریکایی ها در تشکیلات کنونی ارتش و پلیس افغانستان جا و ظرفیت برای سلاح‌هایی مانند تانک‌، رادارو راکت های پیشرفته وجود ندارد و به همین دلیل آنها را خارج و یا هم منهدم می سازند.

به گفته او نباید فراموش کرد که آمریکایی‌ها هرگز سلاح‌های حساس خود را در اختیار ارتش افغانستان نخواهد گذاشت و آنها را با خود می برند؛ اما آنچه را تخریب می کنند سلاح‌های مصرف شده و تاریخ گذشته است.

در عین حال سرپرست وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد که نیروهای آمریکایی تجهیزاتی به ارزش میلیون‌ها دلار را در اختیار ارتش افغانستان قرار خواهند داد.

محمدیاسین ضیا روز شنبه در گفت وگوی مطبوعاتی گفت که روند تحویل تجهیزات نظامی به وزارت دفاع افغانستان ادامه دارد .

به گزارش ایرنا، این اظهارات و نگرانی‌ها در حالی است که خروج نیروهای خارجی از افغانستان از اول ماه می سال جاری میلادی آغاز و در یازدهم سپتامبر پایان می یابد.

«حمدالله محب» مشاور شورای امنیت ملی افغانستان نیز به خبرنگاران گفت که آمریکایی‌ها به ارزش یک میلیارد دلار تجهیزات نظامی را به وزارت دفاع افغانستان تحویل می دهد.

محب تصریح کرد که تجهیزات ارتش افغانستان بویژه نیروی هوایی کامل است و اکنون وزارت دفاع افغانستان ۱۶۳ فروند هواپیما و بالگردهای مختلف نظامی در اختیار دارد که با خروج نیروهای خارجی این هواپیماها و بالگردها هیچ کمبودی بوجود نمی آید.

پربیننده ترین خبرها