عربستان | فعال سیاسی برجسته سعودی به ۷ سال زندان محکوم شد

عربستان | فعال سیاسی برجسته سعودی به ۷ سال زندان محکوم شد
سه شنبه 7 ارديبهشت 1400 - 15:46

دادگاه تخصصی جنایی عربستان یک فعال سیاسی را به ۷ سال زندان محکوم کرد.

العالم - عربستان سعودی

به نقل از سعودی لیکس، دادگاه تخصصی جنایی وابسته به رژیم سعودی «خالد العمیر» فعال سیاسی سعودی را به هفت سال زندان محکوم کرد.

حساب کاربری زندانیان آزادی بیان در توییتر اعلام کرد که حکم صادره علیه خالد العمیر به دلیل اتهامات دروغینی است که علیه او مطرح شده مبنی بر اینکه «او جنبشی را با هدف ضربه زدن به امنیت کشور» رهبری می‌کند.

این فعال سیاسی در سال 2008 از سوی دولت سعودی به تحریک شهروندان این کشور به تظاهرات برای همبستگی با مردم نوار غزه متهم و به 10 سال زندان محکوم شده بود. مقامات آل سعود ، العمیر را در جولای 2018 ، شش ماه پس از اولین آزادی ، دوباره دستگیر کردند.

العمیر قبلا در بخش نظامی عربستان کار می‌کرد که استعفا داد و علاقه او به کار اصلاحات از سال 2000 آغاز شد و وی یکی از امضاکنندگان تمام بیانیه‌های اصلاحات بود که از آن دوره صادر شده است.

وی10 سال پیش هیئت علمای سعودی را شمشیری توصیف کرده بود که بر گردن مردم عربستان گذاشته شده است.

خالد العمیر پیشتر از داخل زندان خواستار نجات زندانیان آزادی بیان در عربستان شده بود. وی با رد قانون موسوم به «مبارزه با تروریسم» در سعودی، از تمامی زندانیان عقیده خواست با او همراه شوند و دست از غذا بکشند، چرا که به باور وی، این تنها کاری است که زندانیان دربند در زندان‌های سعودی می‌توانند برای احقاق حقوقشان انجام دهند.

سازمان حقوق بشری القسط اعلام کرد که که رژیم سعودی از حضور این فعال حقوق بشر در مراسم تشییع جنازه پدرش که در مارس 2019 درگذشت جلوگیری کرد. مقامات آل سعود همچنین به وی اجازه عیادت مادر مریضش در بیمارستان را ندادند.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها