"نقض" توافق ریاض؛ آزادی قریب الوقوع مأرب

سه شنبه 7 ارديبهشت 1400 - 15:20

شورای انتقالی جنوی یمن – که از حمایت امارات برخوردار است – صبح امروز سه شنبه دولت منصور هادی – مورد حمایت عربستان – را به نقض توافق ریاض و حمله به مواضع این شورا متهم کرده است.

العالم - در گوشی

این در حالی است که تنش بین متحدان دولت هادی از اواسط مارس گذشته شدت گرفته است. همزمان منابع یمی گفته اند که ارتش و کمیته های مردمی منطقه "التومه العلیا" در 5 کیلومتری مرکز مأرب را آزاد کرده است.

قبل از هر چیز باید گفت که توافق ریاض از اساس مبتنی بر چند اصل بوده است که مهمترین آن، توقف حملات رسانه ای بین دو طرف توافق است. توافق ریاض در واقع یک توافق آشتی بین دولت منصور هادی و شورای انتقالی جنوبی است که با میانجی گری عربستان و مشارکت ائتلاف تجاوز به یمن موسوم به "ائتلاف حمایت از دولت قانونی یمن" در 5 نوامبر 2019 و زیر نظر ملک سلمان بن عبد العزیز در ریاض به امضا رسید. محمد بن سلمان، عبد ربه منصور هادی و محمد بن زاید، ولی عهد امارات در مراسم امضای این توافق نامه حضور داشتند.

اما کشمکش های رسانه ای بین دو طرف صبح امروز سه شنبه از سر گرفته شد و شورای انتقالی، دولت عادی را به زیر پا گذاشتن توافق ریاض و حمله به مسائل این شورا متهم کرد. به این ترتیب این توافق کاملا انتفاعی – که برای تأمین مطامع عربستان و امارات بسته شده بود – نقض شد و پرده از احتمال درگیری بین دو طرف مزدور برداشت.

تشدید اختلافات بین دولت هادی و شورای انتقالی..

علی الکثیری، سخنگوی شورای انتقالی با اشاره به تصمیم منصور هادی در 19 مارس گذشته برای برکناری "فضل باعشن" از سمت فرماندهی نیروهای امنیتی ویژه استان های عدن، ابین، لحج و الضالع اتهامات جدیدی را علیه دولت وی مطرح کرده است.

برکناری باعشن پس از آن صورت گرفته است که وی متهم به تهدید وزیر کشور منصور هادی موسوم به سرتیپ ابراهیم حیدان شد؛ وی روز یک شنبه، یک ماه پس از فرار معین عبد الملک، نخست وزیر منصور هادی، عدن را به مقصد ریاض ترک کرد.

طبق بیانیه ای که سایت رسمی شورای انتقالی در توییتر منتشر کرده است، الکثیری طرح برکناری باعشن را محکوم کرده و آن را یکی دیگر از تصمیمات یک جانبه هادی و خلاف توافق ریاض دانسته است.

وی در لحنی که بیانگر تکبر این شورا در مقابل این دستور است گفته است که تصمیم هادی کاغذپاره ای بیش نیست و فقط در شبکه های اجتماعی قابل اجراست.

البته کار به همین جا ختم نشد و الکثیری با اشاره به جنگ داخلی تابستان 1994 که در پی اقدام علی عبد الله صالح علیه معاون خود، علی سالم البیض آغاز شد به حمله به عدن انجامید، گفت که درز دادن خبر این تصمیم در شرایط کنونی و درست در سالگرد آغاز این جنگ به منزله تکریم سالگرد "این حمله تجاوزکارانه به جنوب" است.

یک منبع دولتی هم فاش کرد که از مجموع وزاری دولت هادی در عدن فقط وزیر امور حقوقی و حقوق بشر به نام احمد عرمان – عضو حزب کنگره- و وزیر آب و محیط زیست به نام توفیق الشرجبی – از حزب سوسیال – و 5 وزیر شورای انتقالی باقی مانده اند.

نبرد مأرب در آستان پایان

در این بین نیروهای مشترک یمنی فاصله خود را از مأرب کمتر و کمتر کرده اند. آنها با آزادسازی منطقه "التومه العلیا" به کمتر از 5 کیلومتری مرکز شهر رسیده اند. منابع خبری با ذکر این خبر گفته اند که نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن پس از آزادسازی چندین نقطه استراتژیک در اطراف شهر از جمله منطقه التومه العلیا در حال پیشروی به مرکز شهر هستند و کمتر از 5 کیلومتر تا مرکز شهر و دو کیلومتر تا ورودی شهر مأرب فاصله دارند.

با آزادسازی منطقه الطلعه الحمرا در اطراف مأرب، چیزی به آزادسازی کامل این شهر نمانده است و مزدوران سعودی و اماراتی حتی اگر همه توان و قدرت خود را به کار بگیرند و باقیمانده استحکامات خود را در اطراف شهر تقویت کنند نمی توانند جلوی پیشروی نیروهای صنعا را بگیرند.

گفتنی است سقوط الطلعه الحمرا با سقوط الجبل الحمر مشرف بر شهر عمران قابل مقایسه است و این خسارت بزرگ تنها چند روز پس از سقوط کامل جبهه المشجع در شمال غرب مأرب به متجاوزان وارد می شود.

به گفته منابع نظامی سیر شتابنده فروپاشی در صفوف ائتلاف تجاوز در جبهه مأرب باعث شده است که این ائتلاف همزمان با پیشروی نیروهای صنعا، مقرهای جدیدی برای نیروهای خود خارج از شهر تأسیس کرده و تجهیزات سگین نظامی خود را از برخی مواضع خارج کرده تا به دست نیروهای یمنی نیفتد.

این تحولات حکایت از پایان قریب الوقوع نبرد مأرب به نفع صنعا دارد و ناظران معتقدند که چیزی به آزادسازی مأرب به دست نیروهای مشترک یمنی نمانده است.

طرح مهم برای توقف نبرد مأرب

محمد علی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی یمن صبح مروز طرحی را برای پایان نبرد مأرب ارائه کرد که طبق آن، همه نیروهای بیگانه، القاعده و داعش از شهر خارج شوند وی تأکید کرد که انصار الله نمی خواهد نبرد مأرب و هر نبرد دیگری را با درگیری نظامی فیصله دهد.

الحوثی با انتشار توییتی تصریح کرد: "ما نمی خواهیم نه در مأرب و نه در هیچ جای دیگر، مسائل را از راه های نظامی حل کنیم اما متجاوزان آمریکایی انگلیسی سعودی و اماراتی و مزدورانشان ملت یمن را مجبور به این کار می کنند"، "لذا به آنها می گویم که بهترین و ساده ترین راه حل برای توقف درگیری ها در مأرب، اخراج بیگانگان، القاعده و داعش از این شهر بازگرداندن آن به صاحبان اصلی اش است".

البته بعید به نظر می رسد که مغزهایی که به خفت مزدوری خو گرفت اند صدای عقل و منطق را بشنوند. شنونده باید عاقل باشد.

  • السيد ابو ايمان

پربیننده ترین خبرها