مرکز مطالعات فلسطینی: بحران داخلی اسرائیل در حال عمیق شدن است

مرکز مطالعات فلسطینی: بحران داخلی اسرائیل در حال عمیق شدن است
چهارشنبه 8 ارديبهشت 1400 - 11:43

یک مرکز مطالعات فلسطینی با تشریح وضعیت سال گذشته و سال جاری رژیم صهیونیستی پیش‌بینی کرد، تحولات داخلی و جهانی از قلدری این رژیم در سال 2021 خواهد کاست و فرصت مبارزه فلسطینی‌ها تقویت خواهد شد.

العالم - فلسطین اشغالی

مرکز مطالعات راهبردی «مدار» که دفتر آن در رام‌الله قرار داد در گزارشی به بررسی تحولات فلسطین اشغالی در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ پرداخت.

در این گزارش آمده، تحولات رژیم اسرائیل تصویری متناقض را نشان می‌دهد؛ از یک طرف این رژیم مانند دولتی قدرتمند ظاهر می‌شود، گویا یک قدرت منطقه‌ای بزرگ است اما از سوی دیگر یک دولت بحران‌زده از داخل است مخصوصا اینکه نتایج انتخابات اخیر این رژیم در ۲۳ مارس ۲۰۲۱ که چهارمین انتخابات در دو سال اخیر بود تجزیه سیاسی در این رژیم را تعمیق کرد زیرا «اردوگاه» حامیان «بنیامین نتانیاهو» یا اردوگاه معارضان وی نتوانستند تعداد کافی از کرسی‌های کنست (پارلمان) برای تشکیل ائتلاف کوچک و پایدار را به دست آورند و و حتی سناریوی برگزاری انتخابات پنجم مطرح است.

در این گزارش آمده، رژیم اسرائیل در سال گذشته میلادی (۲۰۲۰) با هیچ تهدید راهبردی برای موجودیتش روبه‌رو نبود و در سطح سیاسی و امنیتی در محیط منطقه‌ای، آزادانه حرکت می‌کرد اما از طرف دیگر ویروس کرونا به همراه بحران سیاسی، یک خطر راهبردی داخلی بود که می‌توانست به تضعیف سازمان‌های دولتی و عدم اعتماد به آن تبدیل شود بنابراین «نظام داخلی اسرائیل» برای اولین بار به منبع تهدیدها و خطراتی تبدیل شد که ممکن است به امنیت داخلی ضربه وارد کند.

گزارش این مرکز فلسطینی، سه عامل را در شکل‌دهی این صحنه و کنترل ریتم روابط داخلی، خارجی و منطقه‌ای رژیم اسرائیل دخیل می‌داند؛ «حضور دونالد ترامپ در ریاست‌جمهوری آمریکا در سال انتخابات، ادامه بحران سیاسی داخلی و شیوع کرونا»؛ اما این عوامل با پایان ۲۰۲۰ و آغاز ۲۰۲۱ تغییراتی داشت از جمله اینکه پس از تزریق واکسن، رژیم اسرائیل شاخص‌های خوبی در کنترل کرونا ثبت کرد، دوره ترامپ تمام شد و «جو بایدن» جای وی را گرفت و اینها با تصمیم دادگاه کیفری بین‌المللی برای آغاز تحقیقات درباره جنایات جنگی اسرائیل در اراضی فلسطینی همراه شده است.

در ادامه گزارش پیش‌بینی شده، این تحولات پیامدهای مهمی بر سیاسی رژیم اسرائیل در قبال مسأله فلسطین در آینده خواهد گذاشت و از قلدری اسرائیل در سال ۲۰۲۰ تا حدی خواهد کاست. از جمله عواملی که باعث این قلدرمآبی شد دولت ترامپ، برتری فناوری و نظامی اسرائیل و برخی موضوعات دیگر مانند سست بودن وضعیت راهبردی کشورهای عربی، اختلافات فلسطینی، وضعیت راهبردی منطقه‌ای، جنگ محورها و ائتلاف اسرائیل با کشورهای حاشیه‌ای در اروپا بود.

مرکز مطالعات مدار فلسطین، در نتیجه‌گیری بررسی خود نوشته است، با پایان ۲۰۲۰ و آغاز ۲۰۲۱ برخی عوامل تغییرات جزئی داشت؛ به نظر می‌رسد رژیم اسرائیل به سمت خروج از بحران کرونا گام برمی‌دارد اما از طرف دیگر با توجه به نتایج انتخابات به سمت بحرانی شدن صحنه سیاسی پیش می‌رود؛ در صحنه خارجی هم دوره پر سر و صدای دونالد ترامپ تمام شده و ریاست‌جمهوری در آمریکا به حزب دموکرات رسیده است. از طرف دیگر دادگاه بین‌المللی کیفری تصمیمی مهم برای آغاز تحقیقات درباره جنایات جنگی در اراضی فلسطینی گرفته و اینها بدان معناست که ممکن است فرصت مبارزه فلسطینی‌ها و رفتن به سمت پایان اشغالگری تقویت شود.

فارس

پربیننده ترین خبرها