خیز رژیم صهیونیستی برای بلعیدن آب های سرزمینی و منابع گازی لبنان

خیز رژیم صهیونیستی برای بلعیدن آب های سرزمینی و منابع گازی لبنان
چهارشنبه 8 ارديبهشت 1400 - 13:08

مساله قابل توجه در واکنش های دشمن اسرائیلی به هر تغییر و تحولی که در مرزهای دریایی با لبنان به وجود می آید، ناتوانی آن در استفاده از تهدیدات و مطرح کردن گزینه های نظامی و امنیتی و توسل به اقدامات چندوجهی است.

العالم - لبنان

به گزارش العالم به نقل از الاخبار، مبرهن است که اسرائیل درپی سازشی چند وجهی و امیدوار است که این سازش هم شامل مساله مرزهای دریایی و هم مسائل دیگر شود. تمایل اسرائیل برای دستیابی به چنین سازشی ناشی از آنست که نمی تواند به راحتی زور و قدرت خود را به لبنان تحمیل کند و اگر لبنان اقداماتی انجام دهد که به ضرر اسرائیل تمام شود، مجبور خواهد بود که برای حفظ حقوق دریایی ادعایی خود راهکاری را در پیش بگیرد.

اسرائیل در واکنش به آنچه گسترش بیش از حد مرزهای دریایی لبنان می خواند، تصمیم گرفت که مرزهای دریایی ادعایی خود را تغییر دهد و دامنۀ آن را به سمت شمال یعنی به سمت لبنان گسترش دهد که این امر باعث نقض بخش بیشتری از حقوق دریایی لبنان و تصرف بخش وسیعی از بلوک های گازی و نفتی جنوبی اش خواهد شد.
تغییر مرزها که رسانه های اسرائیلی دیروز به نقل از منابعی در وزارت انرژی اسرائیل بیان کردند، در راستای تصمیم لبنان برای تغییر مرزها است یعنی تغییر در برابر تغییر. ناگفته نماند که تغییر مرزها که لبنان و اسرائیل درپی آن هستند، دستیابی به سازش و راه حل را پیچیده می کند.

خط تغییرات مرزی که خط "310" نامیده می شود، در نقشه ای که روزنامه های جروزالم پست، معاریو و غیره منتشر کردند، دیده می شود و نشان می دهد که اسرائیل دامنۀ مرزهای دریایی ادعایی خود را بیش از حد به سمت شمال گسترش داده است. تل آویو ادعا می کند که خط تغییرات مرزی 310 مبتنی بر خط دریایی توافقی لبنان و قبرص است که منظور اسرائیل از این خط دریایی همان خطی است که دولت فؤاد سنیوره در سال 2007 با اعطای امتیازاتی به قبرص تصویب کرد، خطی که اسرائیل از آن سوء استفاده خواهد کرد زیرا تأمین کنندۀ منافعش است و بخشی از حقوق دریایی لبنان را سلب خواهد کرد.

دشمن اسرائیلی به لبنان فشار می آورد تا به لبنان بگوید که اگر اقدامی تنش زا انجام دهد، واکنش مشابهی را دریافت خواهد کرد و در همین حال به افکار عمومی جهان وانمود می کند که با دست درازی های لبنان روبرو است ولی دَم برنمی آورد. در همین راستا منبعی در وزارت انرژی اسرائیل اعلام کرد که خط جدید "310" قبلاً کشیده شده بود ولی اسرائیل آن را علنی نکرد زیرا واقعاً درپی تداوم مذاکرات با طرف لبنانی است.

این منبع برای توجیه ترسیم خط "310" گفت: ما در ابتدا قصد اعلام این خط را نداشتیم ولی وقتی لبنان خط مرزی خود را تغییر داد، ما هم خط خودمان را که صدها کیلومتر از آب های اقتصادی لبنان را دربرمی گیرد، علنی کردیم.

منابعی در وزارت انرژی اسرائیل اعلام کردند که تل آویو امیدوار است دولت جدید آمریکا برای ازسرگیری مذاکرات بین اسرائیل و لبنان با هدف دستیابی به سازشی دو طرفه تلاش کند. این منابع گفتند که اسرائیل از خیلی وقت پیش گاز و نفت را برای تأمین منافع تجاری خود استخراج می کند ولی لبنان چنین کاری نمی کند. هدف از این گفته که براساس اصل تحریک لبنانی ها علیه دولت خود انجام می گیرد، وانمود کردن این مساله است که خودداری لبنان از دستیابی به سازش با اسرائیل درخصوص خط دریایی مرزی باعث محرومیت لبنان از ثروت گازی خود شده است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها