نخستین واکنش صنعاء به سخنان ولی‌عهد سعودی

نخستین واکنش صنعاء به سخنان ولی‌عهد سعودی
چهارشنبه 8 ارديبهشت 1400 - 15:35

عضو تیم مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن به اظهارات شب گذشته ولی‌عهد سعودی واکنش نشان داد و گفت که هیچ کشوری، حضور نظامی کشوری دیگر در خاک خود را نمی‌پذیرد.

العالم - یمن

«عبدالملک العجری» عضو تیم مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن طی پستی در توئیتر، به اظهارات شب گذشته «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی در خصوص یمن واکنش نشان داد.

وی در این پست نوشت: «محمد بن سلمان گفت که هیچ کشوری نمی‌پذیرد که هیچ نیروی شبه‌نظامی مسلحی در مرزهایش باشد. این سخن خوبی است اما در مقابل، هیچ کشوری نیز وجود ندارد که بخواهد حضور نظامی یک کشور بیگانه در خاک خود را بپذیرد. مرزها نیز با توافق‌نامه‌های امضاء شده میان دو کشور سازمان‌دهی می‌شود. این معادله مناسب‌ترین راه برای زمینه‌سازی به منظور صلح با عربستان و برقراری ثبات در یمن است.»

ولی‌عهد سعودی، در بخشی از گفت‌وگوی تلویزیونی طولانی با شبکه «السعودیه»، که شب گذشته پخش شد، ضمن دعوت از دولت نجات ملی یمن برای نشستن پشت میز مذاکره، تصریح کرد که امکان ندارد عربستان یا هر کشور دیگری اجازه بدهدگروه‌های شبه‌نظامی در نزدیکی مرزهای آن حضور داشته باشند.

ولی‌عهد سعودی در عین حال مدعی شد: « تردیدی نیست که حوثی‌ها (انصارالله) روابط نزدیکی با ایران دارند و کاری که در یمن کردند کودتای غیر قانونی بود.»

عربستان سعودی دو ماه پیش و در اواخر ششمین سال تجاوز نظامی به یمن، یک طرح ابتکاری را پیشنهاد کرد که به ادعای ریاض به دنبال تحقق صلح در یمن است.

با این حال، دولت نجات ملی یمن که انصارالله نیز جزوی از این دولت است، این طرح را غیرواقع‌بینانه و تکرار زیاده‌‌خواهی‌های متجاوزان دانسته و بر توقف حملات زمینی و هوایی و لغو محاصره شش ساله یمن به عنوان اولین گام به سوی آتش‌بس در این کشور تأکید کرد.

عدم تحقق اهداف ادعایی ائتلاف متجاوز به یمن در طول این سال از یک طرف و رسوایی سران سعودی به دلیل این جنگ که بزرگترین فاجعه را رقم زده، ریاض را مجبور کرده است که از در صلح سخن بگوید. با این حال یمنی‌ها معتقدند عربستان سعودی آنچه را که با جنگ نتوانسته به دست بیاورد، می‌‌خواهد با طرح‌های تحمیلی تصاحب کند.

پربیننده ترین خبرها