ادبیات نرم و بی سابقه محمد بن سلمان در قبال انصارالله یمن

ادبیات نرم و بی سابقه محمد بن سلمان در قبال انصارالله یمن
چهارشنبه 8 ارديبهشت 1400 - 13:29

ولی‌عهد سعودی در مصاحبه اخیر خود انصارالله یمن را دارای خوی و رویکرد عربی و یمنی دانست و از لزوم گفت‌وگو سخن گفت.

العالم ـ عربستان سعودی

محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی در تازه‌ترین مصاحبه خود با ادبیات بی سابقه‌ای در خصوص جنبش انصارالله یمن موضع گرفت و گفت که«حوثی‌ها» خلق و منش عربی و یمنی دارند.

بن سلمان در گفت‌وگو با شبکه العربیه گفت بار دیگر بر طرح دولت سعودی برای پایان درگیری‌ها تأکید کرد و از جنبش انصارالله یمن خواست تا رو در روی تمامی گروهها و جریانات یمنی پشت میز مذاکره بنشیند تا به گفته وی حقوق تمامی یمنی‌ها و منافع منطقه حاصل شود. (دولت صنعاء تأکید کرده است تا زمان لغو محاصره همه جانبه و جدا سازی مسائل انسانی و بشردوستانه با پرونده‌های نظامی و سیاسی تن به مذاکره نخواهد داد.)

ولی‌عهد سعودی در ادامه با ادبیاتی که تاکنون سابقه نداشت تلاش کرد از راه دیپلماسی وارد شود و گفت که «حوثی‌ها» خوی و منش یمنی و عربی دارند و امیدوار است تا پیش از اولویت قرار دادن هر چیزی، منافع خود و منافع یمن را مد نظر قرار دهند.

این ادبیات بن سلمان علی‌رغم اینکه درون خود اتهام‌زنی همیشگی علیه جنبش انصارالله را دارد، اما با لحن شش سال گذشته وی متفاوت است، به طوریکه وی همواره انصارالله را «شبه‌نظامیان وابسته به ایران» خطاب می‌کرد.

او سپس مدعی شد که نگرانی عربستان سعودی از قدرت‌یابی انصارالله یمن امری طبیعی است و افزود: «هیچ کشوری نمی‌پذیرد که در مرزهایش شبه‌نظامیان یا یک سازمان مسلح فعالیت داشته باشد.»

محمد بن سلمان سپس گفت که طرح دولت سعودی برای آتش‌بس و ارائه کمک‌های اقتصادی، مشروط به حضور «حوثی‌ها» در میز مذاکره است. او اشاره‌ای به چیستی و ماهیت کمک‌های اقتصادی نکرد.

به گزارش فارس، عربستان سعودی دو ماه پیش و در اواخر ششمین سال تجاوز نظامی به یمن، ابتکار عملی را پیشنهاد کرد که به ادعای ریاض به دنبال تحقق صلح در یمن است.

با این حال، دولت نجات ملی یمن که انصارالله نیز جزوی از این دولت است، این طرح را غیرواقع‌بینانه و تکرار زیاده‌‌خواهی‌های متجاوزان دانسته و بر توقف حملات زمینی و هوایی و لغو محاصره شش ساله یمن به عنوان اولین گام به سوی آتش‌بس در این کشور تأکید کرده است.

پربیننده ترین خبرها