آمریکا و ترکیه بر سردو راهی؛ ابعاد تنش از سوریه تا بحران اف 35

آمریکا و ترکیه بر سردو راهی؛ ابعاد تنش از سوریه تا بحران اف 35
پنج‌شنبه 9 ارديبهشت 1400 - 10:20

تحولات آمریکا و ترکیه در دوره گذشته شاهد بحران های رو به افزایشی بوده و برخی ناظران معتقدند این تنشها می تواند آینده روابط دو کشور را به دو راهی بکشاند.

العالم كشكول

ترکیه و آمریکا با روابط پیچیده ی استراتژیکی در دو سطح منطقه ای و بین المللی با یکدیگر مرتبط هستند و آنکارا و واشنگتن در دوره پیش به همکاری در بسیاری از پرونده ها از همکاری سیاسی به همکاری نظامی و طرح های توسعه نظامی مشترک در دو کشور تمایل داشتند

اما با این وجود دو طرف با پرونده های پیچیده و اختلاف انگیزی مانند رابطه امریکا و کردهای شمال سوریه تا رابطه امریکا با فتح الله گولن روبرو هستند .

پرونده های مورد اختلاف دو کشور در دوره اخیر بسیار افزایش داشته و شاید روابط ترکیه و روسیه و تحویل سامانه های تسلیحاتی روسیه به ترکیه، برجسته ترین اختلاف دو هم پیمان باشد و همین مساله آمریکا را به دور کردن ترکیه از برنامه تولید جنگنده های مدرن نسل پنجم اف 35 واداشته که نقطه عطفی در تاریخ روابط میان دو کشور به ویژه امریکا ست که به منظور به حاشیه بردن نقش روسیه در منطقه،از ترکیه حمایت می کند.

روابط دو کشور مبتنی بر اصول زیادی است که شاید مهمترین آنها عضویت ترکیه در پیمان ناتوست و در این راستا ترکیه میزبان حدود 20 پایگاه نظامی ائتلاف است که ماموریتش پی گیری و جمع‌آوری اطلاعات است. در واقع علیرغم اختلافات کنونی به خاطر ضرورت ژئواستراتژی ترکیه برای آمریکا و عدم تمایل ترکیه به از دست دادن امتیازاتی که به خاطر رابطه با آمریکا به دست آورده؛ نمی توان درگیری کامل میان دو کشور را پیش بینی کرد.

اما علیرغم آن، فضای روابط میان دو کشور اخیرا به شکلی تصاعدی و با اقدام جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در به رسمیت شناختن نسل کشی ارمنی ها که واکنش های شدید مقامات ترک را به دنبال داشت ، در حال بحرانی شدن است .

بنابراین در سایه تنش کنونی دو کشور آیا می توان شاهد پایان یا آغاز روابط جدیدی برای دو کشور بود و آیا با فعال کردن کانال هایی ارتباطی به ویژه در ارمنستان و تعادل منطقه ای می توان از این بحران گذر کرد؟

پربیننده ترین خبرها