تلاش غرب برای تضعیف حق حاکمیت سوریه

تلاش غرب برای تضعیف حق حاکمیت سوریه
پنج‌شنبه 9 ارديبهشت 1400 - 14:48

گفته می شود کشورهای غربی عضو شورای امنیت بین‌الملل و در راس آن آمریکا، فرانسه و انگلیس روز چهارشنبه پیشاپیش نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سوریه که قرار است 26 مه برگزار شود را رد کردند!

العالم درگوشی

کشورهای غربی پس از اعلام حموده صباغ، رئیس مجلس سوریه مبنی بر پایان نامزدی انتخابات ریاست جمهوری و مهر شدن صندوق تایید کتبی نامزدها در انتخابات توسط نمایندگان مجلس که ده روز ادامه داشت و پایان اولین مرحله انتخابات ریاست جمهوری مخالفت خود را با آن اعلام کنند.

پارلمان سوریه برخی از پارلمان های کشورهای دوست از جمله ایران را برای همکاری در فرایند انتخابات دعوت کرد.

کمترین دلیل مخالفت غرب با انتخابات سوریه این است که این کشورها مدت زمان زیادی با بازسازی ملی زیرساخت های مخالفت کرده و بر فروپاشی این کشورعربی با جنگ داخلی و خدمت به منافع خود و رژیم صهیونیستی که این کشورها در قلب جهان عرب و اسلام کاشته اند اصرار داشتند.

بدون شک انگیزه اصلی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوریه اشتیاق دمشق به اجرای قانون اساسی است برعکس کشورهای غربی و در راس آن آمریکا هم پیمان شان اسرائیل که در تلاش برای کشتار بیشتر در سوریه و دیگر کشورهای پیرامون رژیم صهیونیستی یک بار با تضعیف نهادهای قانونی و بار دیگر با فتنه انگیزی و جنگ افروزی در راه تسلیم کردن این کشورها در برابر طرح ها و اراده خود هستند.

اما تاریخ شکست این طرح های مداخله جویانه در مسائل داخلی کشورهای منطقه را ثابت کرده و حمایت مردم از رهبران منتخب در قالب انتخابات سالم و آزاد نیز یکی دیگر ازدلایل ناکامی آن است.

انتخابات تکمیل فرایند بازسازی

پرفسور کنستانتین ترووسیو پژوهشگر مرکزشرق شناسی روسیه گفت: انتخابات ریاست جمهوری سوریه تکمیل دستاوردهای سوریه در راستای بازسازی و هم چنین بیانگر تمایل به اجرای قانون اساسی است و اقدام کشورهای غربی و در درجه اول امریکا جهت تضعیف نهادهای قانونی کشورهای مخالف با طرح هایشان مانند سوریه و بلاروس است که هم اکنون نیز شاهد ناکامی آن بودیم زیرا مردم مسئولان انتخاب شده خود در انتخابات آزاد و سالم را حمایت می کنند.

پایگاه خبری امریکا "مانیتور" زمانی که امریکا و برخی کشورهای پیمان اتلانتیک شمالی مانند ترکیه برای غارت ثروت سوریه و حفاظت از امنیت اسرائیل به مداخله نظامی روی آورده بودند ،گزارشی با عنوان "فرانسه به دنبال جای پا در شمال شرقی سوریه" نوشت و به تلاش های پاریس در این منطقه استراتژیک پرداخت.

بسام الصباغ نماینده دائمی سوریه در سازمان ملل نیز به اصرار برخی ازکشورها برای نفوذ به مرزها و بهره برداری و از آن برای خدمت به برنامه های پنهان سیاسی و اهداف خصمانه در قبال سوریه خبر داد.

صباغ گفت: میلیون ها سوری ماه آینده در داخل و خارج از کشور برای رای دادن در انتخابات ریاست جمهوری پای صندوق ها می روند.

وی تاکید کرد: برگزاری این انتخابات برای ادامه ماموریت های دیگر از جمله آزادسازی کشور ازچنگ گروههای تروریستی و پایان دادن به حضور نظامی غیرقانونی بیگانگان و برقراری مجدد امنیت و ثبات وبازسازی زیرساخت های تخریب شده توسط تروریستهاست.

ترفندهای شکست خورده فرانسه

پایگاه المانیتور اعلام کرد هیاتی فرانسوی اوایل ماه جاری برای دیدار با برخی از شخصیت های کرد،عرب و سریانی به شمال شرق سوریه آمد و از نمایندگان آنان خواست برای بررسی وضعیت سوریه به کاح الیزه بروند و اواسط آوریل نیز سفر مشابهی به قامشلی داشت و تلاش پاریس در این منطقه جدید نیست زیرا امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه آوریل سال 2019 میزبان گروهی از قسد بود و از ارائه حمایت مالی برای رفع نیازهای انسانی آنان و تضمین وضعیت اجتماعی و اقتصادی سوریه سخن گفت.

گفتنی است توجه فرانسه به شمال شرق سوریه جدید نیست بلکه به سال 2015 یعنی از زمان تشکیل قسد بازمی گردد زیرا فراسه حامی اصلی طرح تشکیل این گروه بود اما امریکا آن زمان توانست با هماهنگی نظامی با قسد، فرانسه را خارج از معادله نگاه دارد و این هماهنگی به ائتلاف انجامید و واشنگتن تصمیم گرفت قسد بازوی اجرایی اش در جنگ علیه گروه تروریستی داعش باشد.

مصطفی مصطفی پژوهشگر مرکز تحقیقات معاصر" نما" سال 2011 در تحلیلی نوشت: پاریس از کنار رفتن بشار اسد رئیس جمهوری سوریه حمایت کرد اما نتوانست به تنهایی برای فرو پاشی نظام اقدام کند و در درگیری سوریه نیز تاثیرگذار نبود زیرا ابزاری برای نفوذ به محافل پرقدرت فعال در میدان چه گروههای مسلح یا نیروهای سیاسی و اجتماعی نداشت .

وی افزود فرانسه با طرح اخیر خود در صدد نفوذ دوباره در منطقه است و بعید است تلاش های فرانسه با تلاش کشورهای غربی برای اعمال فشار بر روسیه بی ارتباط باشد زیرا فرانسه یکی از کشورهای به شدت نگران از تلاش های روسیه برای بازیافتن جایگاه بین المللی اش است.

انتخابات سوریه ...نقطه سرخط

آمریکا و اروپا مخالفت خود با انتخابات ریاست جمهوری سوریه را به بهانه های مختلف در جلسه ماهانه شورای امنیت درباره سوریه اعلام کردند نیکولا دی ریویر سفیر فرانسه گفت فرانسه انتخاباتی را که نظام پایان مه برگزار می کند را به رسمیت نمی شناسد. این در حالی است که لیندا توماس گرینفیلد نماینده امریکا پیش از این، موضع مشابهی گرفته و گفت بود: انتخابات 26 مه تقلبی است

سونیا واری نماینده انگلیس نیز گفت انتخابات در نبود فضایی امن و بی طرف با فضایی مملو از ترس دائمی و زمانی که میلیون ها سوری به کمک های انسانی نیاز دارند، مشروعیت سیاسی ندارد و بیانگر ناخرسندی مردم سوریه است استونی و دیگر اعضای اتحادیه اروپا نیز ضرورت برگزاری انتخابات سوریه تحت نظارت سازمان ملل را بهانه کردند این در حالی است که مجلس سوریه با اکثریت آرا با درخواست پارلمان های برخی کشورهای دوست و همراهی در انتخابات ریاست جمهوری سوریه و اطلاع از جزئیات مراحل آن موافقت کردند.

پارلمان کشورهایی مانند الجزائر، عمان، موریتانی، روسیه ،ایران ،ارمنستان، چین ،ونزوئلا ،کوبا، بلاروس ، افریقای جنوبی ، اکوادور، نیگاراگوئه و بولیوی برای همراهی در انتخابات ریاست جمهوری دعوت شدند.

واقعیت امر و خلاصه داستان اینکه این کشورها اساسا با انتخابات سوریه مخالفند درست زمانی که به خود اجازه مداخله غیرقانونی در مسائل داخلی اش را داده و تحریم ها و قوانین اقتصادی وضع می کنند که بخشی از جنگ اقتصادی امریکا بر بیشتر دشمنان خود به منظور در تنگنا قرار دادن دولت سوریه است که اوج ان نیز قانون سزار بود که تاثیر زیادی بر اقتصاد سوریه داشت .

پربیننده ترین خبرها