انتظارات مشخص ایران از مذاکرات هسته ای وین

انتظارات مشخص ایران از مذاکرات هسته ای وین
پنج‌شنبه 9 ارديبهشت 1400 - 21:01


خبر:

در حالی که مواضع ایران درخصوص دور جدید مذاکرات هسته ای در وین به شکلی کاملاً شفاف و در قالب الغای همه تحریمها و راستی آزمایی آن اعلام شده است، اما همچنان اخبار واصله از وین نشان می دهد آمریکا نه تنها از لغو تحریمها سرباز می زند بلکه به گونه ای رفتار می کند که گویی حتی حاضر به لغو تحریمهای موثر هم نیست.


تحلیل:

- از مواضع جمهوری اسلامی چنین بر می آید که به هیچ چیز جز لغو حداکثری تحریمها، راستی آزمایی دقیق آنها و آن هم در قالب مذاکراتی غیرفرسایشی رضایت نخواهد داد. مفهوم این رویکرد و سیاست ایران آن است که اولاً اصرار دارد از تکرار تجربه عهدشکنی های گذشته طرفهای مذاکره و بویژه آمریکا با قوت و حساسیت جلوگیری کند. ثانیاً از توافقی استقبال کند که در آن منفعتی مبتنی بر مفاد توافق برجام نصیبش شود. اصرار ایران در این دور از مذاکرات در این جمله ساده تعریف شده است که: کلیه موانع استفاده از برجام بایستی به شکل کامل مرتفع شود.

- در صدر مطالبات ایران در مذاکرات هسته ای رفع تحریم دلار است. بدیهی است تا این مساله عملیاتی نشود، رفع تحریم بانکی به تنهایی وافی به مقصود نخواهد بود.

- در همین راستا رفع تحریم قوانین کاتسا، ایسا، ویزا و قانون موسوم به میهن پرستی پاتریوت بخش ۳۱۱ نیز از موانع اساسی استفاده ایران از برجام هستند. اهمیت تاکید ایران بر رفع جملگی این تحریمها از آن جهت است که هر یک از این وجوه تحریمی قطعات پازلی را تشکیل می دهند که نادیده گرفتن هر یک از آنها کلّیت توقع ایران در نفع بردن از برجام به معنای واقعی آن را با مشکلات جدی مواجه می کند.

- تجربه ایران در اصرار بر مقاومت، آمریکا و غرب را از تمرکز بر برجامک های موشکی و منطقه ای منصرف کرد، اصرار ایران بر عملیاتی کردن قانون اقدام راهبردی مجلس آنها را هم به پای میز مذاکره کشاند و هم مجبور به عقب نشینی از دیدگاههای توهم آلود کرد و این بار، این تجربه و اصرار، در سایه مدت زمان کوتاه باقی مانده تا پایان ۳ ماه فرصت داده شده به آژانس انرژی به نظر شرایط را برای پذیرش شروط و خواستهای به حق ایران مساعد کرده است.

- غرب کاملاً متوجه هست که نتیجه مذاکرات وین فقط با مهر مقامات عالی و نهادهای قانونی در داخل ایران و پس از راستی آزمایی جدی وعده ها و مصوبات، قابلیت اجرا خواهند یافت. زمان به سرعت به ضرر غرب در حال گذر است و البته آنکه در این میدان از اختیار شرط گذاری برخوردار است، ایرانی است که از برجام گذشته زخم ها خورده و خسارت ها دیده است.

پربیننده ترین خبرها