محمود عباس برگزاری انتخابات را به تأخیر انداخت.. چه باید کرد؟

جمعه 10 ارديبهشت 1400 - 10:39

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد که بدون مشارکت قدس انتخابات برگزار نخواهد شد؛ وی خواستار تشکیل کابینه وحدت ملی شد.

العالم - فلسطین اشغالی

همانطور که انتظار می رفت، انتخابات پارلمانی فلسطین – که فلسطینی ها بیش از 15 ماه منتظر برگزاری آن بودند – به دستور رئیس تشکیلات خودگردان و کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش به تعویق افتاد.

محمود عباس برگزاری این انتخابات را به تضمین برگزاری آن در قدس منوط کرده است.

وی خاطرنشان کرد که برای تشکیل دولت وحدت ملی – که به قطعنامه های بین المللی درباره مسئله فلسطین پایبند باشد – تلاش می کند.

جنبش فتح این تصمیم را برخاسته از پایبندی محمود عباس به ضرورت پاسداری از حق رأی فلسطینی های قدس دانسته است.

این در حالی است که نیروها و گروه های فلسطینی ضمن اعلام مخالفت با این تصمیم و راهپیمایی این اقدام عباس را تکروی و خودسری دانسته اند آنهم در شرایطی که تصمیمات باید با مشارکت و توافق همه طرف ها گرفته شوند.

جنبش حماس – که از نفوذ و پایگاه مردمی قابل توجهی برخوردار است – احتمالا بیش از سایر طرف ها به این اقدام اعتراض داشته باشد. این در حالی است که حتی فهرست هایی که اعضای آن به جنبش فتح وابسته اند هم از جمله منتقدان این اقدام هستند.

جمال الطویل، عضو فهرست "موعد ما قدس" گفته است: این اقدام خیانت به خواست و اراده ملت فلسطین و نابودی رؤیاهای آن و بستن آخرین روزنه امید به پایان اختلافات است.

به این ترتیب گروه های فلسطینی به جای اینکه منتظر موعد برگزاری انتخابات باشند یک بار دیگر به سمت کشمکش و رویارویی سوق داده می شوند.

به این ترتیب طرح آشتی گروه های فلسطینی تا زمان نامعلومی به تعویق افتاد و اکنون مهمترین سئوال این است که تشکیلات خودگردان چقدر برگ برنده لازم دارد تا دیگر مانع آشتی بین گروه های فلسطینی نشود.

پربیننده ترین خبرها