اشتباه فتح در به تعویق انداختن انتخابات و بحران‌های پس از آن

اشتباه فتح در به تعویق انداختن انتخابات و بحران‌های پس از آن
پنج‌شنبه 9 ارديبهشت 1400 - 11:36

مشخص نیست آیا  اطرافیان محمود عباس واکنش های واقعی ایده به تعویق انداختن انتخابات قانونگذاری که قرار است 22 مه آتی برگزار شود را به وی منتقل می کنند یا خیر؟ به گفته  مسئولین جنبش فتح و تشکیلات خودگردان، مردم فلسطین به دلیل افزایش نامزدهای انتخاباتی و هم چنین شمار فهرست های نامزدهای انتخابات قانون گذاری که به 36 فهرست انتخاباتی رسیده و 3 فهرست متعلق به جنبش فتح است، تشنه آمدن به پای صندوق های رای هستند.

العالمتحلیل روز

علیرغم اینکه هیچ یک از فهرست های انتخاباتی به برگزاری انتخابات بدون قدس اعتقادی ندارند اما بیشتر این فهرست ها به تعویق انداختن انتخابات را لغو ابدی آن و نابودی کامل منافع ملی و بازگشت به نقطه صفر می دانند زیرا هدف اصلی انتخابات؛ پایان دادن به اختلافات 14 ساله یا حتی بیشتر ملت فلسطین است.

تفاوت میان تشکیلات خودگردان فلسطین و فهرست های انتخاباتی این است که تشکیلات در صدد برگزاری انتخابات از طریق دیپلماسی فلسطینی به ریاست ریاض المالکی است و گروه ها و فهرست ها معتقدند هدف؛ اثبات حقوق فلسطینی های قدس است که با تحمیل انتخابات در قدس و امتیار به دست آوردن در برابر رسانه ها و محافل بین المللی میسر می شود.

اما صرف نظر از انتخابات و رابطه آن با قدس و امکان برگزاری یا عدم برگزاری آن ، اعضای جنبش فتح با یکدیگر اختلافاتی دارند برخی این انتخابات را امیدی برای تغییر واقعیت سیاسی دانسته و برخی حفظ شرایط کنونی را به ویژه پس از شکست سال 2006 که باخت نوار غزه را در پی داشت، بی خطرترین گزینه می دانند.

اما به تعویق انداختن انتخابات درصورت وقوع، پیامدهای ناخوشایندی برای این جنبش دارد زیرا مردم فلسطین این جنبش را مسئول ادامه شرایط نابسامان وناسالم کنونی می دانند و مردم معتقدند این جنبش که با سه فهرست در این رقابت انتخاباتی شرکت می کند به خاطر اختلاف موضع گیری و امتیازات و نه مدیریت و دیدگاههای سیاسی، دچار اختلاف شده است.

بنابراین اگر مردم، به سه فهرست جنبش فتح بیشترین آراء را بدهند که قابل پیش بینی نیز است بنابراین به تعویق انداختن انتخابات موجب خواهد شد نه تنها جنبش را از آن بازدارد حتی ممکن است جنبش را به طور کلی مجازات کند.

اظهارات عزام الاحمد یکی از مسئولین جنبش مبنی براینکه انتخاباتی برای جنبش های آزادی بخش وجود ندارد و اگر یاسر عرفات زنده بود دیگر انتخاباتی برگزار نمی شد؛ پژواک های منفی در فلسطین به همراه داشت به ویژه که تشکیلات خودگردان فلسطین نه خود را جنبش آزادی بخش ،بلکه دولتی مستقل با دستگاههای امنیتی و سیاسی می داند که قوانینی را وضع می کند و مسئولین آن مانند مقامات کشورهای مستقل دارای امتیازاتی هستند.

شاید موضع رئیس تشکیلات مبتنی بر این باشد که برگزاری انتخابات بدون قدس یعنی پذیرفتن طرح ترامپ که فلسطینی ها آن را لغو کردند اما فلسطینی ها به ویژه پس از اظهارات احمد و اصرار برخی اطرافیان و مجریان به تعویق انداختن انتخابات و عدم برگزاری ان در این مرحله، این معنا را از آن درنمی یابند.

تصمیم عباس؛ در تاریخ مساله فلسطین سرنوشت ساز خواهد بود و تحولات زیادی را به دنبال خواهد داشت که کسی نمی تواند از پیش آن را برآورد کند.

فارس الصرفندي

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها