نقشه های خطرناک رژیم صهیونیستی با پول امارات!

نقشه های خطرناک رژیم صهیونیستی با پول امارات!
جمعه 10 ارديبهشت 1400 - 12:09

تلاش های بی وقفه رژیم صهیونیستی برای متصل کردن آسیا به اروپا و کاهش وابستگی تجارت جهانی به کانال سوئز، به سیل سرمایه گزاری های امارات در این رژیم و طرح سازش با برخی کشورهای عربی، بی ارتباط نیست.

العالم - در گوشی

"مرکز تحقیقات امنیت ملی" رژیم صهیونیستی خواستار اجرای پروژه های این رژیم برای متصل کردن آسیا و اروپا به منظور کاهش وابستگی تجارت جهانی به کانال سوئز است. در گزارشی که "تامر فدلون"، "اویر وینتور"، "ساموئل ایون"، پژوهشگران این مرکز تهیه کرده اند با اشاره به حادثه کشتی در کانال سوئز که روند تجارت جهانی را مختل کرد، بر ضرورت ایجاد راه های جایگزین به خصوص از سوی این رژیم تأکید شده است.

در گزارش این مرکز تصریح شده است که حادثه انحراف کشتی غول پیکر از در کانال سوئز، ضرورت ایجاد راه حل های جایگزینی را که این رژیم می تواند برای کاهش وابستگی تجارت جهانی به این کانال پیشنهاد دهد، مطرح کرده است. یکی از این راه ها، ایجاد مسیر ارتباطی زمینی بین دریای سرخ و دریای مدیترانه است که می تواند منافع شبکه های تجارت جهانی به خصوص در کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس را تأمین کند.

پژوهشگران در این گزارش ادعا کرده اند که این راه های جایگزین، تأثیری بر درآمدهای کانال سوئز ندارد چرا که افزایش حجم تجارت جهانی، ظرفیت های بیشتری را برای استفاده از این کانال و مسیرهای جایگزین "اسرائیلی " ایجاد می کند.

بنابراین از زمان حادثه انحراف کشتی غول پیکر "اور گیون" در کانال سوئز که باعث وقفه در دریانوردی بین المللی شد، رژیم صهیونیستی با دستاویز قرار دادن این حادثه، پیوسته از ایجاد راه حل های جایگزین به جای این کانال آبی مصری به بهانه حمایت از تجارت جهانی حرف می زند.

اخیرا این مرکز اسرائیلی دوباره با طرح موضوع، خواستار اجرای پروژه های ویژه ای برای متصل کردن آسیا به اروپا و کاهش وابستگی به کانال سوئز شده است.

و اما در سطوح عملی، پروژه های مورد نظر این رژیم مبتنی بر ایجاد یک مسیر زمینی توسط این رژیم برای متصل کردن دریای مدیترانه با دریای سرخ است.

آن طور که در گزارش های رسانه های این رژیم آمده است، این مسیر در متن توافق سازش بین این رژیم و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس تعریف شده است و بر اساس آن بخشی از فرآیند تجاری کشورهای عرب خلیج فارس از کانال سوئز به بندر ایلات در جنوب منتقل خواهد شد، البته پس از تجهیز این بندر و تأسیس راه آهن برای انتقال کالا از طریق زمینی به بنادر این رژیم در سواحل مدیترانه.

تردیدی وجود ندارد که تل آویو می کوشد یک گذرگاه آبی را در دریای سرخ ایجاد کند. بسیاری از ناظران این تلاش ها را با سرمایه گزاری های شتابنده امارات در این رژیم از جمله در بخش گاز، مرتبط می دانند.

دو طرف پیش از این سرمایه گزاری ها، درباره طرح تأسیس خط (ایلات - عسقلان) برای انتقال مایعات و طرح ساخت خط آهن بین بندر حیفا و شهر ابوظبی – که از اردن و عربستان عبور می کند – توافق کرده بودند.

آوی سمحون، رئیس شورای اقتصادی در دولت نتانیاهو به تازگی در گفتگو با روزنامه معاریو اجرای چندین پروژه مشترک با امارات را فاش کرده است؛ این پروژه ها بر کانال سوئز تأثیر منفی خواهند داشت.

به گفته سمحون این پروژه ها شامل راه اندازی خط آهن بین بندر حیفا و ابو ظبی - که از اردن و عربستان عبور خواهد کرد – و گسترش ظرفیت بندر ایلات خواهد بود به طوری که ظرفیت پذیرش کانتینرهای حامل کالا از آسیا به اروپا را داشته باشد؛ وی همچنین خاطرنشان کرده است با اجرای این پروژه، "اسرائیل"، صاحب یک گذرگاه آبی در جنوب خواهد شد.

در همین راستا "گلعاد اردان"، سفیر رژیم صهیونیستی در واشنگتن از مذاکراتی بین "مایر بن شابات"، رئیس شورای امنیت ملی این رژیم و جیک سالیوان، همتای آمریکایی وی خبر داد و گفت که دو طرف درباره توسعه توافق سازش بین ریاض و تل آویو بحث و گفتگو کرده اند.

پربیننده ترین خبرها